cena si 1000 czk
Universe at War: Earth Assault

Nenechte se odradit plochou singleplayerovou kampaní, která zdaleka neodkrývá vše, co hra nabízí. Mnohem spíše se vrhněte na dobývání světa, popřípadě rovnou na multiplayerová kolbiště.
Původně
jsme Universe at War: Earth Assault očekávali až v lednu příštího roku
– autoři ze studia Petroglyph (tvořeno bývalými zaměstnanci Westwoodu)
si pospíšili, aby vydavatel SEGA mohl očekávaný titul vrhnout přímo pod
vánoční stromeček. Bez přehánění můžeme prohlásit, že jde o jednu
z největší strategických nadějí tohoto roku. Důvodů je několik a jsou
nasnadě: autoři Command and Conquer s žánrovými proprietami dokáží
pracovat, navíc se zjevně inspirovali konkurencí v podobě legendárního
Starcraftu a objemného Supreme Commandera. Recept je prakticky dokonalý, dokázali podle něj ale autoři také náležitě chutně navařit?
"Země se jednoho krásného dne v budoucnosti dostane do situace, kterou by jí přál málokdo. Stane se totiž obětí invaze agresivní rasy The Hierarchy."
Země se jednoho krásného dne v budoucnosti dostane do situace,
kterou by jí přál málokdo. Stane se totiž obětí invaze agresivní rasy
The Hierarchy, která rozhodně s potíráním všeho živého a lidského nemá
žádný problém. Naštěstí ale z nějakého důvodu přiletí na záchrannou
misi i rasa Novus. Ta se postará o přežití lidského plémě a začne proti
agresorům bojovat.
Randál na modré planetě probudí starobylou rasu Masari, která se po
tisíciletích spánku vydá prozkoumat, kdo že jí to vyrušil. A mela může
začít. Přestože příběh zřídkakdy překročí rámec vědeckofantastických
klišé, jednu výhodu mu upřít nelze – nestaví do popředí tvrdohlavě
nudné lidi, a namísto nich angažuje tři kompletně odlišné rasy, z nichž
jakoby každá patřila do úplně jiné hry. A přeci spolu dokáží skvěle
interagovat, jejich ozubená kolečka do sebe při bitvách náležitě
zapadají a vůbec to celé působí příjemně konzistentním dojmem.
VIDEO
Naposledy jsme tu takovou rozdílnost ras měli skutečně takřka před
deseti lety ve Starcraftu. Respektive od té doby tu pár pokusů bylo,
žádný však nedokázal skloubit rozdílnost s vyvážeností. A Universe at
War se to na první pohled daří. V kampani si zahrajete za všechny tři
frakce, přičemž v úvodu si střihnete krátký úsek i za lidstvo. To však
nechme stranou a řekněme si, že zachránci v podobě Novusu jsou na první
pohled slabé high-tech entity, které se spoléhají na fantastický systém
energetickým systémem propojených věží. Ty je třeba rozmístit na co
největším území mapy, čímž Novus rapidně rozšiřuje své pole působnosti.
Vtip je totiž v tom, že kde jednou stojí věž, tam se mohou v mžiku
přemístit kvanta jednotek. Jedná se tedy o jakýsi systém propojených
teleportů, jenž perfektně zapadá do celkové strategie Novusu. Ten se
totiž spoléhá na velké počty levných jednotek. Jejich síla tkví
v neustálém obtěžování soupeřů. Zkrátka pošlete své svěřence do
blízkosti nepřátelské základny a narušíte mu infrastrukturu. Vůbec
nevadí, že při tom padnou vaše levné jednotky – v bázi už se vám rychle
rodí nové. Ujme-li se Novusu zkušený hráč, mají konkurenti okamžitě
problém a jejich jedinou šancí je co možná nejrychleji vyhledat
mateřskou základnu a systematicky ji likvidovat.
To Hierarchy je úplně jiné kafe. Za tuto frakci není třeba se starat o pevnou základnu, sběrači surovin jsou naprosto samostatní (využít mohou navíc úplně všechno, na co narazí). I tady si užijete vynikajících předností. Musíte si ale zvyknout na skutečnost, že vše, co máte, je několik obřích bojových mašin, kráčejících robotů, kolem nichž se rojí menší jednotky. Sami si můžete vybrat, zda monumentální bitevníky ověnčíte těžkými zbraněmi a pošlete do útoku, nebo jim necháte přimontovat fabriky, čímž notně zvýšíte nášup menších jednotek. Tyto módy lze samozřejmě nejrůzněji střídat a kombinovat. Mohutná síla Hierarchy spočívá ve skutečnosti, že veškerou svou disponibilní techniku mohou naráz využít pro útok a ještě přitom vyrábět přímo před branami nepřátelského města.
Masari
jsou možná nejtradicionalističtější rasou ze všech tří, byť i oni mají
svá specifika. Na rozdíl od Hierarchy a Novus probíhá zpočátku vše
uvnitř klasické základny, kde se těží a buduje, čímž Masari získávají
čas na konstrukci těch nejlepších jednotek, popřípadě hrdinů. Tito
mimozemšťané jsou navíc schopni se přepínat mezi světlým a temným
módem, což jim dává jedinečnou volbu mezi rychlostí a extrémní silou. I
zde tedy platí – zkušený hráč je velice těžkým oponentem. Obrovskou
výhodou Universe at War je variabilita všech frakcí. Nejenže každá
vychází z odlišných základů, ale i jejich jednotky se dají používat
několika různými způsoby, a pokud k tomu připočtete trojici hrdinů za
každou rasu, otevírají se vám nepřeberné taktické a strategické
varianty. Hutné testování navíc prokázalo, že se proti sobě mohou bez
obav postavit všechny tři rasy – pokud je ovládají stejně zkušení
hráči, vzejde z toho velmi vyrovnaný boj. I vyváženost je proto třeba
pochválit, byť musíme dodat, že jakmile se Universe at War uchytí na
multiplayerovém poli, a že k tomu má dobré předpoklady, jistě se objeví
postupy silnější než jiné. V takovém případě se ale neobáváme, že by
Petroglyph nezareagoval vydáváním korekčních patchů. Ostatně, tak to
bylo i u Starcraftu.
Brzy
zjistíte, že Universe at War prokazuje svou hodnotu právě především
v multiplayeru. Kampaň totiž zdaleka nedává takový průchod různorodosti
a taktické variabilitě, jak bychom si přáli. Mise jsou příliš
naskriptované a je v nich jasně patrný důraz na spád. O poznání lepší
zážitek budete mít z globálního módu. V něm se postavíte za mapu celého
světa a budete se ho snažit ovládnout. Nečekejte hloubku jako v případě
série Total War, ostatně hra i v tomto módu běží zcela v reálném čase,
ale boje o různá území jsou rozhodně zábavné. Pouze občas vadí, když
dokola bojujete o jednu oblast – to je pak stereotypní.
Musíme pochválit grafické zpracování, v němž se zračí solidní
technologická vyspělost i dostatek nápadů. Rasy jsou graficky výrazně
odlišené a mají jedinečný design. Potěší také hudba a kvalitní anglický
dabing.
Naopak jsme nebyli spokojeni s umělou inteligencí, která občas zhatila
naše dobré úmysly. Stejně tak čas od času narazíte na chybky
technického rázu, kdy vyvstávají například problémy s organizováním
jednotek do skupin.
Universe at War: Earth Assault je ale i přesto jednou z nejlepších strategických her poslední doby. Nenechte se odradit plochou singleplayerovou kampaní, která zdaleka neodkrývá vše, co hra nabízí. Mnohem spíše se vrhněte na dobývání světa, popřípadě rovnou na multiplayerová kolbiště. Trojice odlišných ras nabízí nebývalou hloubku a vyspělost hry.