Uncharted: Drake´s Fortune - Indiana Jones může do důchodu

Dobrodružná hra, která absolutně využívá šikovnosti svých programátorů. Krásná, zábavná, akční i napínavá. Snad jen přeci jen trochu krátká.
- .Výborná atmosféra a příběh
- .Grafická extáze
- .Herní styly vyvážené
- .Přílišná linearita
Představte si, že jste vzdálený potomek slavného piráta. V české
kotlině asi dost těžká představa. Pokud se ale jmenujete Nathan Drake a
před cca 400 lety byl vaším předkem sir Francis Drake (1540-1596), je
to úplně jiný šálek kávy. Nathan však po svém prapraprapředkovi
nezdědil pouze jméno a dobrodružnou povahu. Také prsten s koordináty
jeho hrobu. Ten se zdá být, jak jinak než pod vodou. Ano, jsme na
začátku hry Uncharted: Drake´s Fortune, která vzbudila zájem od prvních
screenshotů, které z ní byly uvolněny. Na začátku, od kterého se můžete
těšit na barvitý děj.
Berte Uncharted jako Indiana Jonese, kde hlavní je zábava a přemýšlení je pro suchary.
Naughty Dog nepatří mezi firmy, u kterých bychom byli zvyklí na nějakou snahu o realismus. Série Crash Bandicoot na PSOne a Jak and Daxter na PS2 získaly
Nejprve si odbydu některá zklamání, abych se mohl věnovat té většině dobrých zpráv. Takže zapomeňte na to, že byste se pohybovali v skutečné džungli a v podobě Uncharted měli na PS3 něco, co by mělo cokoliv společného s PC hitem Crysis. Ano, jsou tu pasáže, kde okolo vás budou stromy, ale jde o naprosté minimum a hlavně o maličké koridory. Ano, vypadají překrásně, to se musí nechat. Kdo se ale těšil na běhání džunglí, lezení po stromech, číhání v zákrytu na nepřátele, ten má prostě a jednoduše smůlu. O tom zkrátka Uncharted není a ani se nesnaží takový být.
Druhé
zklamání. Ne, nebudete tu řídít žádné auto, ačkoliv videa sugestivně
mlží. Řídit bude váš komplic Elen. Jo, ženská. A ano, řídit moc neumí.
Vy se budete věnovat palbě z kulometu a granátometu. Že jste to už
někde viděli? No samozřejmě. V prvním dílu MGS
a pokud jste ztloukli Liquida, dokonce také řídila příslušnice něžného
pohlaví. Tedy tunel, ale pralesem a hlavně neskutečně zábavný. Můžete
kosit stromy (dělejte to!) a měnit pronásledující džípy na součástky.
Je to nádhera, sledovat v sugestivní explozi a přemetech končící džíp,
jehož kola se skutálí z útesu, no prostě a jednoduše pohled pro bohy.
Dobrá zpráva. Nemusíte zoufat, že si nezařídíte. Ve hře je
pasáž, která vám dokonale vynahradí absenci pozemního vozidla. Vodní
skútr. A ten už řídíte vy a obstaráváte i palbu. Elen se sice hnala k
řízení, ale Nathanovo suché „I will drive!“ poukázalo, že projížďkou
pralesem byl navždy vyléčen z toho, přenechávat řízení ženám jakkoliv půvabným.
Nejprve pojedete zatopeným městem, kde koloval život tak před stovkami
let, nyní tu otravují jen bandité, ale pak jízda dostane ty pravé
grády. Jedete proti proudu dravé říčky do kopců! Tuhle pasáž jeďte
mnohokrát, protože patří mezi naprosto nejkrásnější a nejzábavnější
moment celé hry. Vlhké kameny, zvířená voda, prudký proud, vodopády,
větvení toku, všude samozřejmě nepřátelé, plující výbušné sudy.
Neskutečná zábava a pastva pro oči.
Co vše ve hře děláte? V podstatě neustále bojujete.
Jedna věc předem. Nehledejte ve hře žádnou logiku, tedy mimo puzzlů. Berte Uncharted jako Indiana Jonese, kde hlavní je zábava a přemýšlení je pro suchary. Neřešte, jak je možné, že Nathan postřílí za hru tak tisícovou armádu, nelamte si hlavu, kde se berou v řece a v stovky let nenavštívených ruinách výbušné sudy vždy
Prostředí se mění, z džungle se dostanete do indiánských
ruin, budete ale i v troskách měst španělských dobyvatelů a zajímavé
překvapení si autoři uchystali na závěr. Ačkoliv už v momentu, kdy v
říčním toku narazíte na vrak nacistické ponorky, budete mít celkem
jasno, že Hitlerboys tu nedělali nic dobrého. Inspirace Indiana Jonesem je tu mnohem patrnější, ačkoliv samozřejmě kořeny Uncharted jako hry hledejte v sérii Tomb Raider, i když tu spatříte hodně prvků z plošinovek – chviličkami jsem si vyloženě vybavoval scény z geniálního Heart of Darkness. A ano, svým způsobem tu najdete i Xbox 360 hit Gears of War.
Boj v Uncharted je totiž řešen celkem šikovným způsobem,
který reflektuje dokonale herní prostředí. Jste v podzemních chodbách,
prostorách domů a nebo venku mezi různými ruinami. Takže přikrčit ke
stěně, vystrčit zbraň, zamířit a pal. Pustit tlačítko a Nathan se
skryje. „Kupodivu“ najdete i množství kamenných kvádrů, které umožní
zakleknout za ně a střílet (i naslepo) zpoza nich. Na rozdíl od Gears
tu při zásahu od nepřátel obrazovka bledne a jakmile v zelené džungli
najednou vidíte šedě a slyšíte tlukot srdce, pak soudruzi z NDR udělali
něco špatně a vás čeká rychlá smrt. Naštěstí stačí se skrýt a po
chviličce barvy zjasní a můžete zpět do akce.
Zbraní je dost, začínáte s pistolí a pak už okrádejte své protivníky dle chuti. Samopaly všeho druhu, brokovnice, magnum, granátomet a samozřejmě ruční granáty. Tedy hodit v této hře ŠIKOVNĚ granát není žádná legrace, protože opravdu imitujete jakýsi pohyb a míření natočením a pohybem Sixaxisu. Jinak nepřátelé hází samozřejmě granáty i po vás, zabliká ale varování. Naprosto fantasticky je zpracovaná animace nepřátel, kteří se po zásahu nádherně řítí ze skal nebo udělají efektní přemety. Boj můžete ale vést i nablízko, Nathan zvládá různá komba a není hezčí chvilka než příliš drzého lumpa umlátit bez ztráty jediného náboje. A propos, potěší i respawn, objevíte se poměrně blizoučko od místa skonu.
|

Dost
jsem se trápil s tím, jak hru hodnotit čistě z vizuálního hlediska.
Jelikož děj není vážný, i design je brán s určitým nadhledem. Ne,
postavy nejsou infantilní, ale prostě mají v sobě určitý aspekt, který
brání vzít je zcela vážně. Někdy je kamera hodně daleko, takže Nathan
vypadá jako postavička. Pohyby jsou vynikající, ale přesto cítíte, že
tady nešlo o to hrát si na realismus jako třeba v Crysis. Obličejová
animace všech postav je naprosto fenomenální, dějové animace jsou
absolutní zázrak, úchvatný je také efekt namočení (nejen) Nathanova
oblečení. Zkuste si ostatně vlézt do vody po kolena, pak po pás a
sledovat, jak se oděv mění. Když dáte přednost průzkumu s pohledem přes
rameno, hodně blízkém stylu z Resident Evil 4,
sice ztratíte na rychlosti, ale budete okouzleni z množství detailů na
stěnách a kamenech. Ostatně okouzleni budete z celé hry, na to můžete
vzít pixlu cyankali.
Hra
se povedla. Na easy ji projdete do šesti hodin, na další obtížnost
počítejte s minimálně deseti a můžete si užít i dvou nejobtížnějších.
Vedle hlavní dějové linie, která je striktně lineární, můžete sbírat
poklady, které vás pak obdarují nějakou tou drobnůstkou. Nepočítejte s
tím, že dohrajete a odložíte hru do krabičky. Bude vás to táhnout
neustále zpátky, nejen proto, že Uncharted se výborně hraje, ale
protože design tu dělali mistři a je skutečně co okukovat. Na můj vkus
bylo nepřátel až příliš mnoho, málo explorace, ale to už je daň, kterou
v případě takto povedené hry rád zaplatím. Obdivuhodný je konec, kdy se
dostaví naprostá změna hudby, hra získá na dramatičnosti, potkáte
nečekané nepřátele a dozvíte se naprosto nečekanou pointu. Takže
nezbývá než Naughty Dogu popřát, aby druhý díl byl ještě mnohem lepší.