Tip cena okolo 1500 czk
TimeShift – čas, co se skrývá v nás

Všechno jsme to už viděli, ale v takhle skvěle namíchané, hutně strhující směsce to zase dokáže dost potěšit.
Možná
to znáte sami: hlad vás zažene do neznámé restaurace a po chvilce
váhání nad jídelním lístkem se zeptáte číšníka, co by vám doporučil. A
on, že se kuchaři zrovna celkem povedl guláš. Hm, guláš, říkáte si bez
nadšení, ale už jste tak unavení, že nemáte sílu protestovat. Jídlo
vypadá jako úplně obyčejný guláš a taky to úplně obyčejný guláš je, až
na to, že – hrome, je fakt dobrý. Co dobrý, je prostě úžasný, kuchařovo
životní jídlo, a vy se tím zdánlivě obyčejným jídlem nacpete jako už
dávno ne. Takže asi tak bych shrnul hned v úvodu své pocity ze hry
TimeShift, titulu, který ve světě kupodivu sbírá dosti rozporuplná
hodnocení – holt ne všude rádi guláš. Ale pojďme to vzít pěkně
popořádku.
Stačí se na moment někde zašít a ukazatel se rychle zase naplní.
Po krásném, atmosférickém intru, z něhož vytušíme, že nás čekají hrátky s časem, se
snažíme rozkoukat v místě, kam jsme spadli. Píše se rok 1939 a jsme
v depresivním městě, střiženém dle zásad Stalinismu-Hitlerismu – prostě
totáč, jak má být. Jenomže – něco tu nehraje. Civilizace to vzala
nějakou podivnou zkratkou: po ulicích vyřvává z velkoplošných obrazovek
vůdce bez kníru, přes město kráčí gigantický ocelový Sentinel,
elektronika, byť na pohled humpolácká, je všední chleba. Ostatně my
taky zrovna nedupeme v láptích. Sami sebe sice nevidíme, ale z ohlasů
okolí vyrozumíme, že jsme navlečeni v jakémsi hi-tech oblečku, jehož
výhody postupně objevujeme. A že je to outfit vskutku náramný –
umožňuje totiž manipulovat s časem. A ke všemu se tyto efekty projevují
jen na našem okolí, ale nikoli na nás samotných. Vzpomínáte na scénu
z Matrixu, kdy Morpheus zastaví pro Nea čas na rušné ulici, takže
holubi visí ve vzduchu
s roztaženými křídly? Tak o tom to je. Kromě úplného zmražení času máte
ale ještě dvě další možnosti: můžete čas výrazně zpomalit nebo dokonce
obrátit jeho chod. Jen si to představte: počkáte si na
tah
sportky, opíšete tažená čísla, pak okolnímu světu vrátíte čas a vsadíte
si. V takovém rozsahu to ale bohužel nejde ani ve hře – limituje vás
neúprosný modrý ukazatel speciální energie, jíž při využití časových
efektů kvapem ubývá. Když je ovšem energie na nule, stačí se na moment
někde zašít a ukazatel se rychle zase naplní. Totéž platí o vašem
zdraví: nehraje se na štíty ani lékárničky, máte jen zelený ukazatel
zdraví a lékem na předávkování olovem je opět v Česku důvěrně známá
zašívačka na klidném místě. Funguje to naprosto perfektně, až na to, že
v závěru hry bývá krapet složitější najít to klidné místo – všude
nějaké je, ale občas třikrát natáhnete bačkory, než ho najdete. Avšak
žádnou paniku – ukládání v libovolném okamžiku je povolené a že se na konci ukládá po dvaceti vteřinách? No bóže, konce stříleček bývají trochu divočejší, to se přežije.
To jsem ale trochu předčasně odběhl od hrátek s časem. Ty totiž otevírají obrovský prostor tvořivosti. Teoreticky. Bohužel tvůrci tento potenciál ani zdaleka nevyčerpali. Hra
sice obsahuje osvěžující hádanky, ale není to nic, co by vám orosilo
lebku. Autoři se ani nenamáhali v rámci jedné „hádanky“ používání
jednotlivých časových módů nějak nápaditě zřetězit, takže když si
nevíte rady, řeší se situace buď trikem
A, B, anebo C. Potřebujete nahoru a plošina jezdí jen dolů? Obraťte tok
času a naskočte si – čeká vás fůra jen minimálně obměňovaných variací
na tento postup, o prostém zastavování pohyblivých nebezpečí ani
nemluvě. Pár situací mě překvapilo, ale ty nebudu prozrazovat, ať
z toho taky něco máte. Vždy ovšem platí totéž: A, B, nebo C.
Veselejší je to, co vám čas umožňuje provozovat
s protivníky. Střeliva je habaděj – mimochodem bedničky, z nichž
doplňujete „ammo“, jsou radost pohledět – ale TimeShift
není titul, kde by bylo nutné plýtvat municí. Vyřítili se na vás tři po
zuby ozbrojení chlapáci? Klídek – zastavte čas, každé ze tří
nedobrovolných soch dejte jednu kulku doprostřed čela a zase čas
pusťte. Asi jsem dětinský, ale neomrzelo mě to až do samotného konce.
Pokud jste blizko bedničky se střelivem, můžete si dopřát i vyprázdnit
do protivníka při zastaveném běhu času celý zásobník – až se čas
rozběhne, nebožák exploduje.
Pořádná jízda vás čeká jen na malé čtyřkolce.
Hra je realisticky krvavá, tělní tekutiny stékají po zdech a při střelbě zblízka i po obrazovce,
ale komu se takové násilí nezamlouvá, má možnost to v menu napravit.
Podstatnější je kvalitní ragdoll fyzika, pouze při zpomaleném čase se
zasažená těla snaží hráči zavděčit poněkud větší vzdušnou akrobacií,
než je nutno, ale totéž už dobře známe například z Maxe Payna. Ostatně i hratelnost je de facto naprosto totožná
s oběma díly Maxe – převážně jen běžíte vpřed, střílíte zpomalené
protivníky a čekáte, až se vám zase nabije ukazatel, abyste mohli
pokračovat v běhu a kosení zpomalených protivníků. Na rozdíl od Maxe tu
ovšem máme ony zmíněné časové hádanky a občas se trochu projedete,
případně proletíte.
Nabídka přibližovadel není nijak ohromující – pořádná jízda
vás čeká jen na malé čtyřkolce a to zase vypadá úplně přesně jako Half
Life 2 obsahem
i atmosférou: chvíli jedete a kocháte se celkem umně maskovaným
koridorem, pak narazíte na hlídku, postřílíte ji nebo projedete skrz,
abyste po chvíli narazili na dalších pár chlápků a tak dále. Jízda na
drezíně prakticky nestojí za zmínku – nezapomeňte stroj vždy včas
opustit. Větší legrace je se zepelínem - tam sice pro změnu jen sedíte
za mířidly rychlopalného kanónu a střílíte létající oponenty po vzoru
stovky jiných her, ale zpomalování času z toho opět činí lepší zábavu,
než je obvyklé.
Ve hře nejsou přítomni žádní bossové, až těsně před závěrem cosi jako
souboj s bossem je, ovšem hodně na dálku a už rutinně ovládaný čas
spolu s intenzívním ukládáním pozic vás propasírují skrz jako nic.
Takto shrnuto to možná nevypadá jako pařba roku, nicméně
v praxi vypadalo hraní následovně. Poprvé jsem si sednul ke hře v osm
večer, že se na ni trošku mrknu – a odpadnul jsem ve tři ráno. Druhý
den jsem začal asi v devět dopoledne – a finální titulky jsem opět četl
až po půlnoci, se zanedbatelnými přestávkami na nějaký ten rychlý
pokrm. To se mi nestalo se žádnou z velkých pecek posledních let, Half Life 2, Halo 3 a Bioshock
nevyjímaje. Samozřejmě, je to subjektivní a kolegové vědí, že mám
trochu úchylný vkus, ale tahle hra mě prostě uchvátila. Čím? Asi
fascinující kompaktností a pečlivým vybroušením prvků, známých odjinud.
Když ve hře narazíte na místo, určené k bydlení,
vypadá jako něco, v čem se dá bydlet a bydlí, nikoli jako obvyklá
symbolická stavbička á la gotické malířství. Stoličky ve stanu jsou na
sobě proto, aby se v malém prostoru šetřilo místem, srolovaná deka
vypadá, že by opravdu dokázala zahřát. Exteriéry jdou ještě mnohem dál:
tráva sestává z jednotlivých stébel, kymácejících se ve větru a
vrhajících samostatné stíny, o krásných texturách dřeva
nemluvě. Grafika sice netrhá konzoli na kusy, ale je velmi přesvědčivá,
navíc se sebejistým frameratem. Kulky vykusují kusy zdiva a poškozená
místa si pamatují, že se nemají sama opravit. Pravda, těla mizí, ale
alespoň inteligentně – žádné se mi nevypařilo před očima a nějaké vždy
zbyde, takže práci neviditelných funebráků snadno přehlédnete. A
některé, především industriální prostory mě svou maniakální precizností
vysloveně nadchly. To je tím překvapivější, že se celá grafika
několikrát přepracovávala, technicky i obsahově – není to znát. Pouze styl místy lehce hapruje, takže například silniční vozidla vypadají jako moderní
současnost,
zatímco jiná technika jako steampunk, ale na druhou stranu jde přece o
hru s promíchaným časem a alternativní historií, takže se to snadno
stráví.
Co se týče umělé inteligence, ani na nejnižší obtížnost se
protivníci nechovají jako úplní kreténi: sice se klasicky chodí dívat,
jestli si v úkrytu nekoušete nehty, ale ne všichni – dřív nebo později
budete muset vylézt a bojovat. Sami se umí trochu krýt a dokážou vás
vzít obchvatem, ale vzhledem k vašim nadlidským schopnostem jim to
samozřejmě není nic platné – až mi jich bylo kolikrát líto, když jsem
slyšel jejich zděšené „what the …“. Co je tak vylekalo, se osvětlí
v závěru hry, až nebudete pány času sami – přesto úplně zmrazit VÁŠ čas
se ani nejlépe vybaveným oponentům nepodaří. To můžete zažít až
v multiplayeru, kde jsou k dispozici tři druhy časových granátů –
zpomalující, zmražující a chod obracející. Jinak je pro hru více hráčů,
bohužel jen on-line, v nabídce klasická sbírka módů:
Deathmatch, Team Deathmatch, One-on-One a Capture the Flag, plus pár
specialit: King of Time, kde se lze stát imunním vůči časovým efektům
za cenu osamělého boje proti všem, nebo týmový Meltdown Madness, kde je
cílem vyřadit konkurenční odpočítávač času. Parametry multiplayerové
řežby lze rovněž poměrně široce nastavovat a vytvářet tak vlastní
speciální módy. Jde však stále o klasické arénové rychlé souboje, pravý
opak poklidného a přemýšlivého singlu.
|
Co
se mi na hře nelíbilo? Příběh je vyprávěn krátkými a značně pohlednými,
hladkými filmečky, nicméně srozumitelností neoplývá. Po shlédnutí
závěrečných titulků jsem si našel shrnutí děje na internetu, což mělo
za následek pocity typu „ahá!“ a „jo takhle!“, nicméně ještě ani z netu
není úplně všechno jasné. To je rozhodně škoda, protože hrátky s časem
už daly vzniknout řadě srozumitelně silných příběhů – viz. třeba skvělý
Shadow of Memories
s řadou působivých konců, ale pochopitelně i v mimoherní oblasti. O
primitivnosti hádanek už jsem mluvil, takže shrnutá výtka směřuje k ne
zcela dokonalému vyčerpání obsahového potenciálu titulu. Ale vzal to
čert, snad to autoři příště napraví. Tuto hru mohu doporučit s tím
nejklidnějším svědomím.