
První díl „příběhových Sims“ vyšel zhruba před rokem s podtitulem
Životní příběhy
a sklidil rozhodně rozporuplné reakce. Jedni přivítali zpestření
herního systému, jiní zase pod tímto titulem viděli pouze marketingový
tah, jak ždímat z lidí
peníze
na základě osvědčené značky. Příběhy mazlíčků, které následovaly během
letních časů, na tom byly obdobně. Nyní přichází poslední ohlášený díl
série, zabývající se trosečnickou tématikou, která v dnešních časech
také nepatří mezi kroky do neznáma. Nejspíše také není náhoda, že se
hra dostává do obchodů v době uvedení čtvrté série Lost v USA. Již
v úvodu si troufám tvrdit, že Příběhy trosečníku patří k tomu
nejlepšímu, co tato příběhová odnož
The Sims 2 přinesla a to zejména díky zasazení do v této sérii neokoukaného prostředí tropického ostrova.
VIDEO

Výběr
herních módů je přesně takový, jaký by se dal očekávat. Kromě
klasického tutoriálu, který hráče seznámí se základními ovládacími
prvky, je zde „Ostrov Wanmami“, jež představuje klasický styl
hraní,
jako tomu je v sérii The Sims zvykem. Třetím do party a zcela tím
stěžejním je „Svobodný a ztroskotaný“, pod kterým se ukrývá právě ona
příběhová část. Na začátku máte na výběr ze dvou předvytvořených
postav, ovšem můžete si vytvořit i vlastní. Jessica Kníková je
novinářka, která se rozhodla napsat článek o plavbě na luxusní lodi
Solomon Queen a následném pobytu v nejpopulárnějším rekreačním
středisku pro samotáře na světě. David Bourec má úmysly trochu
jednodušší, chce si prostě užít plavbu
kolem
světa na luxusní jachtě a ve zmíněném středisku potkat lásku svého
života. Jenže věci se dají do pohybu nečekaným směrem, jachta ztroskotá
a vy se o dva dny později probudíte na pláži neznámého a na první
pohled neosídleného ostrova.
„Systém úkolů je tedy to, co táhne příběh dopředu a vede hráče za ručičku, ať se mu to líbí nebo ne.“

Teď
nastává ona příležitost chopit události do vlastních rukou a pomoci
svému simovi dostat se z tohoto ostrova. Kdo hrál byť jen jediný titul
ze série The Sims (neberme v potaz divnosti typu Carnival Bumperblast a
podobně), pochopil místní zákonitost a nezapomněl je, tak se
v Příbězích trosečníků bude cítit jako ryba ve vodě. Základní principy
série zde rozepisovat nebudu, ale přiblížím trochu tu onu odlišnost od
klasických The Sims 2, ke kterým Příběhy zjevně patří. V „klasické hře“
máte
systém
přání a obav. Zde jsou pouze přání a dalším důležitým článkem jsou
úkoly, které v herním panelu zabírají místo hned nad nimi. Jejich
plněním získáváte aspirační body, za které si potom můžete pořizovat
různé nano-zlepšováky. Systém úkolů je tedy to, co táhne příběh dopředu
a vede hráče za ručičku, ať se mu to líbí nebo ne. Pokud úkol
nesplníte, nedostanete další a tím pádem ani nepostoupíte ve hře,
potažmo příběhu. Příliš velkou volnost tedy nemáte.

Někomu
možná tento styl hraní bude vyhovovat více. Úkoly korespondují s tím,
jak dlouho na ostrově jste, co jste již objevili a jak daleko jste se
v příběhu posunuli. Zatímco na začátku máte za úkol sebrat sekyrku a
sekat s ní následně dříví, tak později dojde i na úkoly, které sérii
The Sims sedí daleko lépe. Ano, samozřejmě se také jedná o ty, které se
týkají vzájemné komunikace simů. Obtížnost hry není nastavena nijak
vysoko a po dobu hraní jsem neměl problém plnit úkoly a zároveň se
starat o simovi potřeby. Navíc je ke každé přiřazena určitá klávesa, po
jejímž stisknutí sim udělá to, co opět dostane „potřebometr“ do zelené
části. Co je zajímavé, že váš svěřenec ze sebe vylučuje přebytečné
tekutiny a nejspíše i tužší produkty trávicího traktu při plavání,
kterým se ještě doplňuje
metr hygieny a zábavy, což hru značně ulehčuje.

Příběh se protentokrát skládá z 24 kapitol, avšak je pro obě (resp. všechny)
postavy
stejný. Rozhodně se nejedná o něco, co by se dalo vydávat v samostatné
knižní podobě, ale pro účely hry to bohatě stačí. V úvodu je vaším
hlavním cílem dostat se z ostrova, to se ale změní po tom, co zjistíte,
že ostrov vůbec není pustý a kromě dalších ztroskotanců z lodi Solomon
Queen se na něm nachází i původní křovácké obyvatelstvo. Příběh se tedy
nezasekne jen u uplácení opic banány, ale dojde i na navazování
lidštějších vztahů. Avšak touha po odplutí za domovem stále přetrvává.
Dobré také je, že se celý postup v příběhu zapisuje v podobě
trosečníkova deníku. V reálném čase příběh probíhá pomocí komunikačních
bublin v pravém horním rohu. To vše v české lokalizaci, která je velmi
kvalitní.

Ve
hře se bohužel vyskytuje i několik nepříjemných zádrhelů. Pochybnou
barevnost pláží v noci bych ještě přehlídl, ale některé nelogičnosti
jsou už trošku horší, uvedu příklad. Dostal jsem úkol pozvat na rande
jednu osobu ze svého seznamu lidí, se kterými jsem již před tím
komunikoval. Měl jsem to provést pomocí škeblo-telefonu. Pokud jsem
nebyl v lokaci, kde mi byl úkol zadán, tak byli všichni mimo svůj domov
a já jsem se jím tím pádem nedovolal. Pak jsem se ale přemístil na
místo zadání. A hele, první člověk, kterému jsem zavolal, se najednou
doma nalézal a mé pozvání přijal. Takových
problému
jsem ve hře zažil více. Jeden z dalších souvisí i s chozením do práce
(ano, můžete být jedním z těchto tří povolání: sběrač, lovec, nebo
řemeslník), protože na herním panelu nejsou přítomny hodiny. Výzva
k odchodu do práce se vám totiž zobrazí pouze v místě současného
bydliště a v Příbězích trosečníků máte místo hodin na herním panelu
pouze tečky, takže se dost často stává, že prošvihnete tu správnou
chvíli, kdy se vrátit do domovské lokace.

Když
jsem poprvé spatřil grafiku, kterou se ve své době honosil druhý díl
série The Sims, byl jsem unešen. To i přes to, že můj tehdejší počítač
byl již dávno za dobovým zenitem a
hra
se cukala jak neposlušné dítě. V případě, že se zadívám na grafiku
Příběhů trosečníků, již tak oslněn nejsem vzhledem k dnešní „next-gen
době“. Hru pohání stejný engine a v některých pasážích se hra dokonce i
stejně seká, jako tomu bylo u The Sims 2. Nejde sice o žádnou tragédii,
ale v případě, že je lokace rozlehlejší, zasimovavější, či prostě jenom
graficky vytříbenější se cukání chtě nechtě dostaví a jste nuceni jít
s detaily dolů. Věc je to vcelku očekávatelná, ale to, že je hra
optimalizovaná pro
notebooky v tomto případě neznamená, že by byla hardwarově méně náročná.
„Grafika tedy není nijak revoluční, ale přesunutí dění na tropický ostrov rozhodně přidalo grafice na atraktivitě.“

Grafika
tedy není nijak revoluční, ale přesunutí dění na tropický ostrov
rozhodně přidalo grafice na atraktivitě (ale úplné novum v The Sims to
také není). Tento fakt, považuji za velký klad. Co už není tak veselé,
jsou velikosti jednotlivých lokací. Ona samotná velikost není
překážkou, ale loadingy při přemisťování jsou vcelku otravné, leč
nezbytné. Rozhodně bych se ale nezlobil, kdyby jejich doba byla o něco
kratší.
Zvuky si zaslouží pochvalu jako vždy. Hudbou počínaje a atmosférickými
ruchy konče. Jestliže jsem se zrovna nacházel ve vesnickém přístavu,
tak mi přítomný šum vln navodil to potřebné podkreslení a pokud jsem
byl třeba v pralese, tak se ozýval něžný zpěv nejspíše exotického
ptactva. Audio stránce není příliš mnoho co vytknout, i když
pedantnější audiofilové by si určitě něco našli.

Příběhy
trosečníků rozhodně nejsou převratným titulem, ale jsou tím
nejzajímavějším z The Sims: Příběhy. Dohrání nezabere příliš mnoho času
a za dvě až tři odpoledne budete mít po všem. Pak je zde samozřejmě
ještě možnost volného hraní. Na otázku, jestli můžu tento titul
doporučit, odpovím jednoznačně. Takže tedy – doporučuji. Za cenu 799
Kč, která je stejná, jako za datadisk dostanete samostatný titul, jehož
trvanlivost sice není nijak extrémně vysoká, ale hratelnost má rozhodně
co nabídnout.