cena okolo 600 czk
Supreme Commander: Forged Alliance

Forged Alliance opět není pro každého, ale kdo se bavil při hraní originálu, bude si užívat i v přídavku, to je zaručené.
Můžeme říkat co chceme: Supreme Commander
je v tom nejpřesnějším slova smyslu velkou hrou. Tucty obřích map,
bezpočet jednotek, tři frakce. Jestliže byly kombinační možnost už teď
obrovské, vzdalují se v datadisku jménem Forged Alliance lidskému
chápání. Ačkoliv jsou v poslední době datadisky jen povinnými taháky
peněz z kapes zákazníků, Chris Taylor to ve svém projektu nepřipustil.
Nejenže každá z dosavadních frakcí obdrží nášup deseti nových jednotek
či budov, ale aby toho náhodou nebylo málo, přibyla ještě jedna zbrusu
nová strana: Seraphim. To už je nadílka, s níž by se nebálo vyrukovat
leckteré pokračování, ovšem při pohledu na ostatní aspekty je přeci jen
jasné, že se jedná o dobrý, ale stále jenom add-on.
"Nově přibyvší Seraphimové jsou rasou, o níž se všichni domnívali, že již vymřela."
Nově přibyvší Seraphimové jsou rasou, o níž se všichni domnívali, že již vymřela. Aeon se ji v původním Supreme Commander jalo – pokud to tak lze říci – ideologicky následovat. Jak se ale ukáže, Seraphim má daleko k vyhynutí. Naopak – krátce po svém příchodu ukazuje všemu lidskému, ať už to jsou Cybrané, UEF či právě Aeon, co si o naší rase myslí. V singleplayeru si střihnete kampaň čítající šest misí, což na pohled není mnoho. Na začátku se přitom musíte rozhodnout, zda chcete hrát za UEF, Vybrán či Aeon. S touto volbou budete svázáni až do samého konce hry – není možné vybírat před každou misí jinou frakci. Pokud byste rádi zažili velkolepé finále například za UEF i Cybrany, musíte kampaň absolvovat dvakrát od začátku. To je v dnešní době docela těžkopádné a zvyšuje to herní dobu poněkud samoúčelně.
VIDEO
Pokud
by byla kampaň opravdu kvalitní, asi bychom si ji rádi zahráli
vícekrát, ale ona bohužel trpí spíše průměrným designem. Ten je ve
všech misích stejný: zničte nepřátelskou základnu A, tím se zvětší
bitevní pole, načež je třeba srovnat se zemí základnu B, načež se
rozšíří herní plocha atd. S každým zvětšením mapy vás Forged Alliance
postaví před novou výzvu. Je však údělem datadisku, že se dá zvládnout
jenom tehdy, když víte, co vás čeká. Domnělé horské jezírko se tak
třeba promění v daleký oceán, ve kterém se objeví flotila mohutných
bitevníků. To jste samozřejmě dopředu nemohli vědět, a tak jste
v jezírku nemáte žádnou efektivní obranu. Co uděláte? Nahrajete starou
pozici a polepšíte se! Alternativou je úporná práce s tím, co máte
zrovna k dispozici. I tak se lze úvodnímu náporu nepřítele ubránit a
nepřítele kousek po kousku pižlat. Je to ale nesmírně zdlouhavá práce –
klidně na hodiny. Ve Forged Alliance si příliš napětí bohužel
neužijete, mnohem více se nadřete.
Nová
rasa Seraphimů je přístupná pouze v multiplayeru. To je pro ortodoxní
opuštěnce velké rozčarování. Řešení tu ale pochopitelně je a jmenuje se
skirmish mód. Chcete-li si aspoň vyzkoušet nové jednotky, pustíte se do
boje proti umělé inteligenci na jedné ze čtyřiapadesáti
multiplayerových map. Chce to ale pořádně otestovat, protože zpočátku
příliš rozdílů mezi Seraphimy a ostatními frakcemi nepocítíte. Jejich
jednotky se zdají být mixem toho, co znáte od UEF, Aeonu či Cybranů.
Kupodivu se výrazněji neliší ani vizuálně. Seraphimské vehikly jsou
navíc k nerozeznání i samy od sebe. Stejně tak se znovu budete muset
učit, jakéže budovy jsou elektrárnami, fabrikami apod., protože modely
baráků v tomto směru neposkytují žádné patrné odkazy. To ústí v ještě
větší topornost. Supreme Commander je hrou, kde máte i bez takovýchto
nutných podružností neustále něco na starosti, a pokud se
problematických detailů vyskytne příliš najednou, hernímu zážitku to
zrovna nepřispívá – naopak ho to uvádí v chaos.
Fandové
takzvaných experimentálních jednotek však mohou otevírat láhve
šampaňského. Tyto stroje jsou nyní výrazně levnější a jejich výrobní
časy kratší. Ačkoliv čas výroby je relativní veličina – na takového
Fatboye, Monkeylorda či Konsorta budete čekat čtvrt až půl hodiny.
Každé z frakcí naděluje Forged Alliance jednu obzvlášť velkou a
vypečenou jednotku či stavbu. U Cybranů to je jakýsi krabí robot, který
je mohutnější než Monkeylord, Aeon se může těšit z elektrárny, jež
produkuje masu a energii prakticky bez omezení a UEF dostala do vínku
orbitální zbraň ne nepodobnou Ion-kanónu z Command and Conquer. Právě
tady leží ty největší, pro někoho možná jediné za zmínku stojící,
rozdíly mezi frakcemi. Menší jednotky si stále odpovídají více, než by
si třeba fandové Starcraftu přáli. Vůbec největší jednotku však získala
nová frakce – Seraphimové. Jde o robota, kterému známý Commander
dosáhne pouze někam po holeň.
Ano, ve Forged Alliance je toho naleznete hodně. Hodně surové masy. Na
ni byste se ale neměli vrhat nepřipravení. Přestože je datadisk
samostatně spustitelný, určitě se vyplatí nejprve projet původní
Supreme Commander, protože Forged Alliance ve své obtížnosti počítá
s tím, že máte značné zkušenosti. Pokud máte rádi čas na rozjezd, toho
se tady nedočkáte. Od prvního okamžiku se jde tvrdě na věc a chyby se
neodpouštějí. Popravdě – kdo měl problémy s kampaněmi v originálu, bude
add-onem řádně frustrován.
U grafiky platí to samé, co jsme vyřkli již při příležitosti uvedení originálu. Pokud přiblížíte kameru až nad bojiště, budete si moct užívat velice pohledných efektů a pěkně animovaných jednotek. Troufáme si však říct, že většinu času strávíte v globálním pohledu, kdy ze všech jednotek budete mít akorát kolečka, čtverečky a trojúhelníčky. Zvuky i hudba pak hře padnou jako ulité, snad jen více hlášek by to chtělo – takhle hra občas působí až příliš sterilně.
