CENA 1500
Super Mario Galaxy: celá galaxie zábavy

Máte-li Wii a nemáte Super Mario Galaxy, uvažujte o odborné pomoci. To by totiž znamenalo, že jste blázni.
- .Precizní zpracování
- .Vyvážená obtížnost
- .Svěží nápady
- .Multiplayer
- .Prostě zábava v každém okamžiku
- .Výjimečně menší potíže s ovládáním
- .Jinak fakt nic
Dobře
je znáte. V noci se tajně plíží tmavým bytem, aby náhodou někoho
nevzbudili. Vzpomenou si, že už mnoho hodin nic nejedli ani nepili, tak
v kuchyni šlohnou pár sušenek a z kohoutku vychlemtají trochu vody. Pak
už se jen dopotácejí do postele a druhý den zaspí práci, nebo školu. Případně další rundu hraní. Ano, je to tak: jste to vy! Anebo budete, až do vás tahle hra zaryje své drápky.
Sesbírání úplně všech hvězdiček je sice na papíře jen otázka času, ale ve skutečnosti budete muset prokázat nebývalou zdatnost.
Co říci o Super Mario Galaxy, a nepůsobit jako mudrlant,
který opisuje vše, co bylo řečeno už tisíckrát? Každý ví, že Super
Mario Galaxy je prostě bomba. Možná není vhodná
pro každého, ale to není chyba hry, to je ostudné selhání těch, kdo se
nejspíš ani nedovedou bavit. Ti jsou pravděpodobně máklí i mnoha jinými
způsoby, takže jich většina je pod dohledem a na zbytku nezáleží. Každý
ví, že tenhle nový Mario je jako vždycky plošinovka. Věděli jste ale,
že to je značně zavádějící pojem? Mnozí
z hráčů, kteří vám tuhle vědomost vysypou z rukávu, nikdy žádného Maria
nehráli. Když takoví rozumbradové říkají „plošinovka“, mají na mysli
hru, ve které chodíte s panáčkem, skáčete po plošinkách, pak zase
chodíte, skáčete na hlavy zlým potvorám, chodíte, skáčete po plošinkách
a tak pořád dokolečka dokola, takže to slovo je pro ně vlastně
synonymem slova „nuda“. Což je čistě náhodou přesně to slovo, které mi
během hraní nepřišlo na mysl ani jednou.
Nebudu se ani dlouze rozepisovat o příběhu, ten je jako
vždy triviální a to málo, co je z něj zajímavé, si jistě nechcete
nechat předem prozradit. Důležité je, že se vše odehrává ve vesmíru a
že této skutečnosti je v designu využito měrou vrchovatou. Na první
pohled je všechno jasné – jednotlivé „galaxie“ jsou tvořeny tu většími,
tu menšími planetkami. Mezi nimi je možné různě přelétávat, podle toho
jak je to potřeba pro sebrání aktuální hvězdičky. Znáte přece koncept sbírání hvězdiček, nebo snad ne? Dobrá,
aby tedy bylo všem jasné, o čem je řeč, malé vysvětlení: celý svět (v
případě této hry tedy samozřejmě vesmír) je rozdělen na jednotlivé země
(zde galaxie), a vy tyto země procházíte po samostatných kapitolách.
Hra má jakési ústředí, což je vlastně kosmická loď a kometa v jednom.
Sem se vracíte po každé zakončené štrapáci, abyste se mrkli, co je kde
nového, a pak si vybrali, kam se vydáte příště. Když některou z kapitol
úspěšně dohrajete, získáte jednu hvězdu. Aby to nebylo tak jednoduché,
jsou tady ještě hvězdy
skryté, speciální a tak všelijak podobně. Celkem jich je přesně sto
dvacet, ale k tomu, abyste spatřili závěrečné titulky, potřebujete
pouhou polovinu. I po skončení hry pak samozřejmě lze zbylé hvězdy
nahánět po všech koutech vesmíru.
Zase v tom má prsty jakási tajná Miyamotova receptura, to je jisté. Variabilita je vskutku působivá.
Věřte
tomu nebo ne, je docela pravděpodobné, že během takového paběrkování
narazíte na možnosti, o kterých jste dosud ani nevěděli. Já sám jsem
hned zkraje potkal bosse, jehož jsem předtím jaksi opomenul navštívit,
zčistajasna se objevily nové druhy komet... aha, tohle jsem vlastně
ještě nezmiňoval. No vidíte to. Kometa, když se ukáže v některé
z galaxií, zpřístupní speciální kapitolu. Ta se vyznačuje tím, že se
v ní děje něco neobvyklého. Někdy běžíte o závod s vlastním dvojníkem,
jindy musíte sebrat 100 fialových mincí, a to třeba i s časovým
limitem. Takové věci se tady dějí. Tak tedy poté, co hru jakoby
„dohrajete“, máte toho ještě spoustu k objevování. Nejlepší na tom je
samozřejmě to, že se po celou tu dobu budete, vyjma nějakého toho
fňukání a rozčilování, především skvěle bavit.
On Super Mario Galaxy samozřejmě není nijak okatě obtížný. Stejně jako u předchozích
dílů, když dáte ovladač do ruky někomu, kdo si s hrami zrovna moc
netyká, postačí mu pár minut a je schopen celkem obstojného hraní.
Sbírání životů do zásoby není vůbec žádný problém a proto se nedivte,
když jich budete mít chvílemi i několik desítek (naštěstí se jejich
počet resetuje při každém vypnutí hry). Najdou se ale i problémové
okamžiky, které dají zabrat i velice zkušeným hráčům. Sesbírání úplně
všech hvězdiček je sice na papíře jen otázka času, ale ve skutečnosti
budete muset prokázat nebývalou zdatnost, aby se vám to podařilo.
A jak je možné, že po celou tu dobu hra nezačne nudit? Inu,
zase v tom má prsty jakási tajná Miyamotova receptura, to je jisté.
Variabilita je vskutku působivá. Základní koncept vychází z toho, že
planetky jsou malé, a vy tudíž můžete většinu z nich obcházet dokola.
Přitom se samozřejmě setkáte s jejich různými tvary, od základní
koule přes krychli až po nejrůznější anamorfní patvary. Na jejich
povrchu pak narazíte kromě nepřátel i na spoustu věcí k objevování,
jako jsou interaktivní mechanismy, skryté místnosti s bonusy,
dekorativní stavby
a podobně. Jsou tu mise ve volném vesmíru, kde mezi tělesy různě
přeskakujete a necháváte se přitahovat jejich gravitací. Potkáte rovněž
klasické
větší planety, nebo spíš jejich kusy, a po těch se pohybujete naopak
docela normálně. Některé galaxie jsou sestrojeny z bizarních
konstrukcí, na nichž je možnost všelijak měnit směr působení gravitační
síly, z čehož vznikají i relativně zapeklité situace. Vždy si musíte
dát pozor, abyste se náhodou nedostali zcela mimo působení vesmírných
těles, do volného prostoru – tam byste totiž skončili dost neslavně
jako potrava pro černou díru.
|
Ne,
to není všechno, vlastně jsem se teprve nadechoval k výčtu
nejrůznějších ptákovin. Tak třeba takový převlek za včelku, který
Mariovi propůjčí schopnost létat a předstírat, že přes viditelné břicho
skoro nic neváží. Proto, když má tento převlek, může bez problému stát na květině či na obláčku. Rovněž dokáže cestovat po stěnách pokrytých plástvemi medu. Let
prostorem je vyřešený zcela intuitivně. Lze tedy velice přesně volit
například místo mezipřistání, což je docela důležité. Množství energie
k létání je totiž dost omezené a doplní se teprve tehdy, když se
postavíte na vlastní nohy. Mimochodem, všímáte si, kolik místa zabere
kafrání o jedné jediné vychytávce? Vážně si nedovedu představit, že
bych se takhle rozepisoval o všem, co stojí za zmínku. O létání
v bublinách například. Nebo o balancování na skleněné kuličce. Případně
o kterékoli další překvapivě zábavné kratochvíli. Je mi jasné, že
označit to všechno za originální nápady by bylo pošetilé.
Hodně
těch skopičin jsem už někde viděl, ale troufám si tvrdit, že tady je to
zpracováno většinou lépe a hlavně – je to všechno pěkně pohromadě.
A co ovládání, ptáte se? Možná některé z vás zklamu, ale
není tu k vidění žádná senzace, jako třeba že by Mario běhal směrem,
kterým vy mávnete. Většinou se mačkají tlačítka. Potřesení ovladačem
ale samozřejmě taky má svoji funkci, dokonce funkci zásadní. Aktivuje
se jím nový pohyb, při němž se Mario otočí kolem své osy a při té
příležitosti dá někomu do čenichu nebo prodlouží svůj skok. Závody na
rejnocích se ovládají trochu zvláštně, mířením na obrazovku a vytáčením
ovladače vlevo a vpravo. Nemohu říci, že by to byl špatný nápad, ale
chce to rozhodně zvyk. Což se dá říct i o situacích, kdy jsem měl
pocit, že Maria nemám úplně pod kontrolou. Chce to zvyk. Pod vodou je
to dost otrava, když
kroužíte kolem nějakého místa, na které se chcete dostat, a nemůžete
zaboha přijít na ten fígl, který vás tam dopraví. Tady bych řekl, že
moje natvrdlost hraje menší roli než obvykle. Tím si už ale nejsem tak
jistý u matoucího popletení směrů v momentech, kdy visím hlavou dolů na
nějakém tělese a kamera situaci snímá ze strany. Ona má k tomu
samozřejmě dobrý důvod. Ta kamera. Musím uznat, že je perfektně
zpracovaná a většinou se na všechno dívá z těch správných úhlů.
Jak hra vypadá, to možná vidíte na okolních obrázcích, ale
jelikož všichni víme, jak to chodí, oficiální obrázky bývají všelijak
upravované a naaranžované, prozradím vám, že grafika je moc pěkná.
Barevná paleta je velice příjemná na pohled a zpracování prostředí,
zejména vody, vyhlíží opravdu krásně. Občas je vidět nějaký aliasing,
ale na
to si holt budeme muset na Wii pomalu zvykat. Hudba, to je kapitola
sama pro sebe. Některé melodie jsou zcela nové a jiné jsou variacemi na
známá témata, ale všechny se velice příjemně poslouchají. V závislosti
na situaci nebo na změnách prostředí se mění tempo, přidávají a
odebírají se nástroje a podobně. A tímto bych už recenzi uzavřel. Je
zcela očividné, že se mi hra moc líbila, ale prozradím vám, že své
skutečné emoce jsem během psaní držel na uzdě. Jinak by to bylo samé
„hurááá“, „super“ a „nádhera“, což by tedy vůbec nepůsobilo seriózně.
Navíc by stačilo přečíst si jediný odstavec, a měli byste je vlastně
přečtené všecky.