Spider-Man 3 – škvár odvedle
Pavoučí muž byl odjakživa puberťák, ale navzdory tomu rovněž oplýval
dobrým srdcem. Hra vytvořená za účelem ždímání dolarů z třetího dílu
filmové série se dá oznámkovat podobně smířlivým vyjádřením, a možná
tedy vystihuje charakter předlohy daleko lépe než sebedivočeji vysněný herní
trhák. Samozřejmě hodlám vysvětlit, v čem tato paralela spočívá, ale
udělám to až v posledním odstavci. To proto, aby si přišli na své
čtenáři, kteří čtou jen první a poslední odstavce, zejména u
nezáživných recenzí na nezajímavé hry. Bohužel nezbude místo na
jakékoli jiné informace, které se tak budou muset přemístit do
ostatních částí článku. Střízlivé shrnutí předchozího blábolení, jež
bývá zvykem umístit někam ke konci, zůstane tedy takovému čtenáři zapovězeno. Bohužel, za každou vymoženost se musí nějak zaplatit.
Ve výsledku se vlastně jen tak díváte, jak si ten váš hrdina vede proti zlým gangsterům.
A teď už k té hře. Jak byste asi čekali od multiplatformovky, je docela
dost odbytá. Zejména po technické stránce není vůbec o co stát. Koho
zajímá grafika, najde si

tady spoustu malých důvodů k remcání.
Objekty doskakují a nejsou dost detailní, včlenění postav do prostředí evidentně nikdo extra neřešil, a celkově hra vypadá o
dost lépe při
pohledu
z dálky. Věřte tomu, že bych mohl pokračovat ještě dlouho, protože je
to fakt bída, nicméně se omezím na konstatování, že vizuálně založení
hráči mají smůlu. Je-li vám grafika u zadku, stejně nebudete ušetřeni
morových ran. Bugy se občas postarají o srandu a přinutí vás resetovat,
nebo rovnou vypnout konzoli. Jako když se mi hned na začátku
okostýmovaný hrdina rozhodl donekonečna opakovat výkop ve výskoku
s otočkou, a za živého boha si nedal říct, že už toho ta stěna má
opravdu dost a hned tak si zase něco nedovolí.
Obal, reklamy, manuál a vůbec každá zmínka o téhle hře se
samozřejmě chlubí speciálním ovládáním, a už si snad ani nevybavuju hru
pro Wii, o které by to neplatilo. Je skutečně úchvatné mávat rukama a
vznášet se přitom mezi mrakodrapy, bez ohledu na jisté pochopitelné problémy
s hladkým průběhem takových letů. Musím uznat, že na pohybovém ovládání
se autoři předvedli v dobré formě. Dokonce i ty bojové pasáže mohly být
díky tomu skvělé, jenže nejsou. Někdo důležitý
totiž pozapomněl, jak se taková bojová hra vlastně hraje, že musí mít dynamiku a dobrou návaznost jednotlivých úderů. Každý pohyb či chvat má nějakou
definovanou dobu a způsob provedení, takže jakmile stisknete tlačítko nebo učiníte gesto spouštějící danou akci,
můžete další úder provést až po oné definované době. Některé údery,
patrně kvůli své vyšší účinnosti, se navíc neprovedou okamžitě, aby
měli nepřátelé čas jednu vám vrazit a záměr překazit. Ve výsledku se
vlastně jen tak díváte, jak si ten váš hrdina vede proti zlým
gangsterům, a snažíte se ve vhodných intervalech zadávat mu pokyny, jak
má pokračovat, většinou s pocitem určité odtrženosti od děje na
obrazovce. Je tedy potřeba všecko si předem promyslet, udělat si
prostor, občas zdrhnout a hlavně to moc nekomplikovat, jen nepřátele
rychle ubít co nejjednoduššími metodami. A to je ta nejkratší cesta
k nudě, vážení.
Jste-li zvědaví na hlášky, budete znechuceni, poněvadž se v jednom kuse opakují.

Koncept
hry jako takový vypadá celkem dobře. Můžete se volně pohybovat po městě
a dělat v něm pořádek. Zachce-li se vám nějakého zásadnějšího úkolu,
pak se buď rozhodnete nandat to některému z gangů v jednom z mnoha
teritorií zdejšího obrovského New Yorku nebo si prostě zajdete pro
další příběhovou misi. Tak jako tak je většinou potřeba někam
přiběhnout, někoho zmlátit, pak běžet (respektive létat na pavoučích
vláknech) zase jinam a zmlátit dalších pár nepřátel, případně mezitím
něco vyfotit, zachránit rukojmí nebo zlikvidovat pár bomb. To by
samozřejmě mohlo vystačit na kvalitní bojovku, nicméně výsledek je
nedopečený a postrádá šťávu. Jednak kvůli shora uvedeným skutečnostem,
a pak taky proto, že brzo přijdete o jakýkoli pocit motivace, který
jste snad zpočátku mohli mít. Samozřejmě pokud nepočítám vidinu setkání
s některými z mnoha arcinepřátel, jimiž je tato hra prolezlá.
Trocha akademických faktů |
V šedesátých letech nechali pánové
Stan Lee a Steve Ditko pokousat amerického šprta Petera Parkera
radioaktivním pavoukem. Tehdy se zrodil Spider-Man. V civilu maká
v redakci Daily Bugle, ale jakmile je potřeba zakročit proti bezpráví,
oblékne svůj přiléhavý oblek vybavený vystřelovačem pavučiny a
s ironickou hláškou na rtech rozbíjí padouchům ciferníky. Kromě obleku
disponuje schopnostmi získanými oním osudovým kousnutím. Jmenovitě jsou
to kupříkladu šestý smysl (neboli pavoučí smysl), nadlidská síla či
schopnost lézt po hladkých stěnách.
Všechny tyto vymoženosti jsou samozřejmě ve hře nějakým způsobem
použity, přičemž nejatraktivnější je přirozeně transport za pomoci
houpání se na pavoučích vláknech přichycených k mrakodrapům. Za dobu
své neohrožené existence si Spider-Man samozřejmě vybudoval zástupy
nepřátel. Mnoho z nich je zastoupeno i v této hře, takže budete moci
zpacifikovat legendy jako je Venom, Sandman, Scorpion, Rhino, Kingpin a
další.
| | |

Kdo
se naivně nadchne pro získávání nových schopností, jež je možné kupovat
za zkušenostní body, ten brzo zjistí, že většinou vlastně jde jen o
nové verze něčeho, co už umí. Fanouškům Spideyho to možná bude stačit,
a třeba některý z nich hýkne nadšením z Temného Obleku, který Peterovi
Parkerovi propůjčuje větší sílu a zároveň se snaží jej pohltit. Nicméně
ani fandové asi nebudou moc rádi, že to, co by mělo být hlavním
motivačním prvkem, tedy příběh, dost dobře nefunguje. Autoři se zřejmě
domnívali, že u comicsu slouží příběh jen coby pojivo mezi akčními
sekvencemi, a přesně tak se ve hře zařídili. Jste-li tedy zvědaví na
hlášky, budete znechuceni, poněvadž se v jednom kuse opakují.
A jsme na konci! Teď se konečně dozvíte, co jsem to vlastně chtěl
říct na začátku. Popravdě řečeno, je to docela prostinké. Tak jako
náctiletý parchant arogantně
komentuje všechno kolem sebe a sype z rukávu hlášky plné jedovatých
glos, i hra Spider-Man 3 se zpočátku tváří nenávistně. Jako by chtěla
odpudit a zostudit každého, kdo se naivně chopil ovladače ve snaze,
považte, BAVIT SE jejím hraním. Hned po příšerném seznámení, nebo snad
o něco málo později, se naštěstí ukáže pravá podstata věcí. Kluk se
sebere, navleče se do gay rekvizity a vydá se zachraňovat nebohé
občany. Hra na to jde po svém. Prostě přestane být k uzoufání strašná a
začne být jenom nepovedená. A nepovedenou už zůstane. Daří se jí to i
přes všechnu diverzantskou snahu kdejakých designérů o vytvoření snadno
uchopitelné a variabilní náplně, brilantního ovládacího schématu nebo
motivujících detailů. Vždycky se holt někdo našel, ať už to byl
programátor nebo, co já vím, producent, a řekl, „ne ne ne, nemáme
prachy a čas taky nemáme“. On asi trochu koktal, to víte, starosti a
rozpočet a kdovíco. Ale nakonec ta hra vyšla, ne? Tak co si pořád kdo
stěžuje?