30 euro
Silverfall: Guardian of Elements

Solidní a hutný datadisk k originálnímu akčnímu RPG. Přináší dvojici dobře vyladěných postav, možnost tvořit vlastní předměty i nová půvabná prostředí.
- .zábavná hratelnost
- .hutný obsahový nášuú
- .možnost vyrábět předměty
- .začátek není zrovna strhující
- .vysoké HW nároky
Přestože nejslavnější doba
akčních RPG už odezněla a zdá se, že i sám velký Blizzard velmi
zvažuje, zda žánru vlít novou krev do žil Diablem 3, stále se především
menší studia pokouší obsadit absolutní vrchol této škatulky. Přistupují
k tomu s léty ověřenými prostředky, namísto aby vyzkoušeli i
originálnější přístupy, které by žánr akčních RPG mohly osvěžit a
přilákat k němu další hráče.
Jako jeden z mála titulů se o to pokusil Silverfall – a byl přijat rozporuplně. Je totiž pravdou, že se v něm hráči museli potýkat jen s velice pomalým rozjezdem, což bylo ještě ztíženo inovátorskými prvky, na které bylo třeba si zvyknout. Mnohé to odradilo, takže skutečné kvality titulu, který jsme v recenzi ohodnotili 80%, nevyšly napovrch v takové míře, jak by si hra zasloužila. Přesto se Monte Cristo rozhodlo přinést datadisk Guardian of Elements, který pokračuje v tradici a není vůbec špatný.
"Souvisí to se skutečností, že je Guardian of Elements „stand-alone“ datadiskem, to znamená, že nevyžaduje původní hru."
Na přídavku potěší, že vypráví příběh říše Nelwe a jejího hlavního města
Silverfall bez nějakých natahovacích obstrukcí dále. Pokud disponujete
postavou na 45. úrovni, můžete se do nového dobrodružství vrhnout tam,
kde jste to staré opustili – se důvěrně známou postavičkou budete plnit
nové úkoly a dále ji zvelebovat, a to až do 50. úrovně. Samozřejmě ne
všichni hráči to v původním titulu dotáhli až takhle daleko (levelování
probíhalo rozhodně pomaleji než třeba v Diablu 2) – 45. úroveň, to už
chtělo pěkných pár desítek hodin snažení.
I tak máte několik možností: buď ještě trochu zapracujete v originálu a postavičku si vycepujete, nebo si vytvoříte novou postavu, která bude již od počátku disponovat dostatečnou porcí zkušeností a schopností, takže ji nic nebrání ve výpravě do nově objevených dálav. Souvisí to se skutečností, že je Guardian of Elements „stand-alone“ datadiskem, to znamená, že nevyžaduje původní hru. Autoři se k tomuto kroku uchýlili zřejmě poté, co prodejní výsledky originálu nebyly takové, jak by si představovali. Domnívám se ale, že narukování rovnou do přídavku není rozumné a dá se doporučit jen opravdu vytvrdlým a proti frustraci odolným hráčům.
VIDEO
Začínat
totiž se zcela novou, byť rozvinutou postavičkou není nic jednoduchého.
Jednak je tu emocionální stránka, kdy k postavě nemáte prakticky žádný
vztah a připadá vám tak nějak cizí – nehledě na to, že se tenhle pocit
ještě umocňuje neznalostí zdejšího světa, který má četná specifika a
k jejich pochopení je rovněž nutný především čas. Druhou stránkou věci
je nutnost se s postavou sžít co se funkčnosti a stylu boje týče.
Zkrátka a jednoduše to nějakou dobu trvá, než se naučíte hrdinu
doopravdy znát a vědět, co si s ním můžete a nemůžete dovolit. Týká se
to i těch, kdo sice Silverfall dohráli, ale rozhodnou se s datadiskem
(logicky) pro jednu ze dvou nových ras. Těmi jsou trpaslíci a ještěří
bytosti, přičemž první jmenovaní jsou pomalí, ale silní sekerníci,
druzí potom solidní bojovníci se dvěma zbraněmi najednou, kteří se
navíc dokáží proměnit ve větší a ještě silnější kreatury.
Autoři se zpočátku bohužel nesnaží nováčkům situaci zjednodušovat, a tak vás neuvedou do zákonitostí zdejšího světa a ovládání
sice osvětlí – nikoliv však interaktivně, nýbrž prostřednictvím
textového, nudného a zdlouhavého rychlokurzu, po jehož skončení si
stejně nebudete většinu věcí pamatovat. Naštěstí je Silverfall
především akční RPG, a přes pár nuancí, se ovládá podobně jako jeho
žánroví příbuzní. V Guardian of Elements navíc tvůrci přistoupili ke
zjednodušení interface, což lze jedině kvitovat. Nově si navíc do
určité míry můžete upravovat HUD a různě ho rozmisťovat po obrazovce
tak, jak vám to vyhovuje.
I tak jste se omylem překlikli, nebo udělali něco jinak, než jste zamýšleli? Žádný strach, v Silverfall je jen minimum
věcí definitivních a rozdělování bodů do schopností, kterých přibylo
pěkných pár, k nim rozhodně nepatří. Pokud z nějakého důvodu chcete
bodíky přerozdělit někam jinam, stačí dojít za příslušným mistrem a za
nevelkou úplatu si schopnosti proházet. Možná se to nezdá, ale vzhledem
k množství skillů a relativní zdlouhavosti rozvoje
postavy, jde o skvělý způsob, jak si vyzkoušet několik herních stylů
prakticky najednou. Rozličné schopnosti vždy patřily k největším
přednostem Silverfallu a Guardian of Elements tuto skutečnost jen
podtrhuje.
Obdobný stav zůstal zachován i u výbavu, bohužel v poněkud opačném gardu. Tedy oproti původní hře
se změnilo pramálo, ovšem v tomto případě bychom to jen přivítali. Opět
totiž platí, že předměty, které získáte ze zabitých monster či za
splněné úkoly jsou téměř vždy slabší než ty, které si můžete koupit u
obyčejného obchodníka – peněz přitom bývá dost a dost. Přesto se
věcičky dočkaly aspoň jedné příjemné novinky, kterou není nic jiného
než vytváření a upravování předmětů. Stačí investovat dostatek bodíků
do příslušných schopností (crafting a kouzlení) a můžete se pustit do
řemesla, přičemž lze ovlivnit třeba i barvu
a velikost vznikající výbavy. Aby toho nebylo málo, dá se i začarovat a
přiřknout jí tak magický dopad. Příjemné na tom všem je, že se
vytváření předmětů můžete, ale nemusíte věnovat – jak je libo.
V případě, že se rozhodnete to zkusit, budete mít aspoň motivace
k prohledávání každého kousku světa a pídění se po potřebných částech a
materiálech.
Mnohým
hráčům na originálu vadilo, že po smrti ztratili veškerou výbavu a
museli si ji pracně dobývat zpátky, což často nebylo vůbec nic
jednoduchého, občas to hraničilo i s neproveditelností. Této frustrace
už se v datadisku dočkáte jen na dvou nejtěžších úrovních obtížnosti.
Kdo hraje na „normal“, ponechá si i po znovuzrození veškerou výbavu při
sobě. Potěší také portály, které jsou nyní všude možně a znamenají
především časovou úsporu – v původní hře totiž bylo až příliš často
nutné běhat sem a tam. V Guardian of Elements by to bylo ještě
zdlouhavější, jelikož se svět rozšířil o celých dvacet map (s pirátskou
i mimozemskou tematikou!). S nimi přišly pochopitelně i nové předměty a
monstra. Potěší i možnost v každé větší vesničce najímat pomocníky,
kteří jsou pro boj slušným přínosem, na druhou stranu bychom si
představovali jejich výraznější charakterové propracování. Takhle jen
čas od času vypustí nějakou hlášku.
Grafika
běží pochopitelně stále na stejném enginu a není to vůbec na škodu.
Cel-shadové zpracování zakryje kdejakou technologickou nedokonalost a
vypadá stále příjemně originálně, i když chápu, že nemusí sedět vkusu
každého hráče. Každopádně je Guardian of Elements povedeným datadiskem
k nedoceněné hře. Dá se doporučit všem fanouškům originálu. Hráči, co
přídavek zaujal, by si však nejprve měli projet právě původní
Silverfall a teprve pak se vhrnout na add-on. Kvalitativně jsou oba
tituly srovnatelné.