Mass Effect – zachraňte galaxii, dokud je čas

Vědeckofantastický film áčkové kategorie, ve kterém jste hlavní hrdina a to vše na desítky hodin zábavy. Můžete si proboha přát něco víc?
- .Vynikající příběh
- .Nádherné sci-fi reálie
- .Propracovaný mix stylů
- .Solidní délka
- .Občasné zadrhávání, propady framerate
- .Škoda, že nejde řídit kosmickou loď
Nad
Mléčnou dráhou se rozprostírá starobylé tajemství. Je zaprášené a
zamotané a na vás je, abyste jeho zpuchřelá vlákna začali rozmotávat,
protože na konci je děsivá hrozba. Hrozba, kterou nebere nikdo vážně,
hrozba, která se již stala pouhou součástí legend. Přesto je to hrozba,
jejíž reálná tvář je škleb smrti pro veškerý život v galaxii. Může
existovat lákavější příběh pro každého milovníka vědeckofantastických
knih a filmů? Pochybuji. Však také příběh je první, co vás při hraní
Mass Effectu polapí do svých sítí a požene kupředu. Jo, přesně ta
geniální taktika, kterou používají JRPG, zvláště pak série Final Fantasy.
Znáte tu situaci? Každou chvíli se objeví nějaký ztřeštěný
vynálezce, který by rád zkombinoval auto a letadlo, ideálně pak auto,
letadlo, loď i ponorku. Když už se náhodou něco takového povede
vyrobit, buď to blbě jezdí, nebo to létá jako stroj bratří Wrightů
a potápí se to maximálně jednou. Zkrátka mixovat toho příliš najednou
se nevyplácí. Tedy pokud nejste Robur Dobyvatel a nemáte doma patent na
Postrach. BioWare evidentně patent na všeumělství má a Mass Effect je
toho dokonalou ukázkou. Občas něco zaskřípe, ale jinak hra mixuje
možnosti jedna radost. Máme tedy základní vstupní data. Vynikající
dějovou linii a výborně zvládnutý mix herních prvků. Takže chutě do
hry.
Pokud jste milovníky Hvězdných válek nebo Star Treku,
budete v Mass Effectu jako doma. Galaxie je obydlena, inteligentní rasy
sice občas jedna proti druhé válčí, ale vcelku se dokázaly dát
dohromady. Výsledkem je gigantická kosmická Citadela, kde se nachází
rozhodující rada. Hned na počátku se dozvídáte, že lidstvo dokázalo
překonat kosmické vzdálenosti díky artefaktu mimozemské civilizace
Protheanů, která
ho kdysi ponechala na Marsu. Možnosti, které lidstvo z artefaktu
získalo, jsou známy jako „Mass Effect“. Díky němu mohou vesmírné koráby
ignorovat limit rychlosti světla a překonávat vzdálenosti mezi
jednotlivými hvězdnými systémy během okamžiků. Jak se pozvolna děj
odvíjí, pochopíte, že veškeré současné galaktické civilizace žijí právě
z pozůstatků Protheanů.
Tato civilizace však záhadně vyhynula. Jenže nevyhynula
sama. Každých padesát tisíc let se jako smrtící oblak galaxií prožene
smrt v podobě mechanické civilizace, pro kterou organický život nic
neznamená. V okamžiku, kdy ruiny vydají toto tajemství a vy zjistíte,
že kdosi má zájem tuto hrůzu přivolat, začíná skutečné dobrodružství.
Otevírá se před vámi celá galaxie, dosažitelná na palubě vesmírné lodi
Normandy, jejíž můstek nabízí pohled na galaktickou mapu, kde již jen
volíte světy, na které se rozhodnete letět. Honí vás čas. Ten, kterého
musíte zastavit, je vždy o krok
napřed a disponuje silami, které vám budou vše znepříjemňovat. Jenže
není jiná šance. Příběh je pojatý velice vážně, čímž veškeré Hvězdné
války i Star Treky strká s přehledem do kapsy, ačkoliv jsou tu momenty
humorné nadsázky, setkáte se si atmosférou, která mi nejvíce připomněla
legendární Carpenterův horor „Věc“.
Ale vy jste zatím na začátku. První, s čím se setkáte je
editor postavy. Dal jsem sice přednost herní postavě Johna Sheparda,
ale možnost dokonale si vytvořit vlastní image jistě ocení nadšenci,
kteří ve hrách zásadně hrají za opačné pohlaví. Mimochodem, když už
jsme u tohoto tématu, Mass Effect je po Zaklínači další hrou, která v
poslední době umožňuje milostné hrátky. Takže pokud si zvolíte ženu
jako hlavní hrdinku, počítejte s tím, že může svádět jak muže, tak
ženy. Takže si ujasněte preference :-). Ale je to samozřejmě na vás.
Svádění tu není minihrou jako v Zaklínači, je to na vaší šikovnosti při
dialozích, abyste dotyčnou ukecali a přesvědčili o své čisté lásce a šikovně zastřeli chtíč, který vás pochopitelně motivuje :-).
Jelikož se nepohybujete nikdy sami, ale ve trojici (ano, jako ve Final Fantasy), je dost klíčové pro jednotlivé dějové scény, koho si vezmete s sebou. Hra je tak neuvěřitelně flexibilní, že absolutně nechápete, jak se to vše podařilo skloubit. Dialogy jsou vedeny v idealizovaném enginu, který vypadá tak, že máte pocit, jako kdybyste sledovali kvalitní CGI. Rozhovory samozřejmě ovlivňují, co se stane, ale volba odpovědí nemá takový dosah, jako právě v Zaklínači, kde se reakce projeví i po hodinách hraní a mohou ovlivnit celý děj. U Mass Effectu jsem na podobný případ nenarazil. U questů samozřejmě blbá odpověď, nežádoucí výsledek.
Když jsme u questů, tak celá hra je jimi absolutně zaplavena. Hrajte hlavní dějovou linii
a skončíte po nějakých 25- 30 hodinách, pusťte se do questů a klidně
vydržíte hrát desítky a desítky hodin. Některé jsou poměrně vtipné,
šmírovat galaktické pavouky, to jsem skutečně ve hře ještě neviděl,
jiné pro změnu nezákonné. Jenže vy jste Spectre, tedy elitní agent, pro
kterého zákony neexistují. Spectre má představovat jakéhosi samuraje,
který nedbá o nic víc, než o udržení míru a pohody. Pak si s lokálními
zákonodárci příliš samozřejmě hlavu neláme. Jak už to tak bývá, bytost
s takovou mocí ji snadno zneužívá a nebo propadne bezcitnosti. Proto
také ten, kterého stíháte je bývalým Spectrem.
Hrajete RPG, takže je důležitý vývoj postavy, respektive
vašich postav. Vůbec mi na začátku tento fakt nedošel a zuřivě jsem
programátory kritizoval za to, jak se třese sniperka při míření, než mi
zapálilo a pochopil jsem, že za pár hodin hraní bude jako kdyby
s ní mířil robot. A byla. Můžete zvolit automatický systém rozdělování
získaných bodů jak pro vaši postavu, tak pro zbývající dva ve skupině,
můžete vše dělat sami, můžete si to rozdělit u sebe a ostatní nechat
automatu, zkrátka můžete cokoliv. Stejně tak se zbraněmi a brněním,
tady je upgrade takřka nekonečný. Co už nepotřebujete, transformujete
na omnigel, kterým se uprostřed bitvy uzdravíte, nebo jím lze spravit
rozbité systémy. Takže berte v boxech, co jde. Mimochodem trénujte
šikovnost na otevírání různých zámků, ačkoliv i to jde obelstít pomocí
omnigelu.
Takže jste se vydali na cestu vesmírem. Probíhá v animaci,
na manuální řízení můžete zapomenout. Pokud nepřistanete na nějaké
extrémně industrializuované planetě, kde dosednete na letišti, Normandy
vyhodí při nízkém letu vozítko, které pomocí
trysek dobrzdí a je vám k dispozici. Samozřejmě s lehkou a těžkou
zbraní, možností sledovat ho shora, nebo jet v pohledu vlastních očí.
Umí pomocí trysek překonávat některé překážky a vyjede na místa, kde
byste absolutně nečekali, jen si to chce pohrát s tryskami a pohonem
kol. Pozor, nepřátelé ho mohou poměrně snadno zničit a pak máte smůlu.
Ne, žhavou lávou neprojede a trysky tu nejsou pro pády ze skal do
mnohasetmetrových hloubek. Tedy vozítko by to asi teoreticky ustálo,
ale vzhledem k tomu, že byste se nedostali zpět, vesele respawn.
Nečekejte zase nějaké obrovské rozlohy, jde většinou o
tuneloidní krajinu, ale nějaké ty kilometry má. Cílem je beztak obvykle
dostat se rychle na potřebné místo a zlikvidovat ty nepřátele, na které
by palebná síla vašeho pěšího trojlístku jednoduše nestačila. A propos
pohyb ve volném prostoru i na základnách. Můžete naštěstí své dva
spolubojovníky či spolubojovnice různě ovládat. Jinak tak velkou AI
nedisponují, a když zalezete někam do užšího koridoru a chcete zpět,
spontánně vám neuhnou. Vzhledem k tomu, že se neustále zvyšuje i jejich
palebná síla a dovednosti, rozhodně nejsou v bitvě zanedbatelnou silou.
Toto není Gears of War ani Uncharted,
tady s nimi musíte počítat, nakonec volíte jim i zbraně a taková rána z
odstřelovačky v pravou chvíli se dost hodí. Celkem váš potenciální tým,
z něhož vybíráte, může čítat až 12 osob.
Prostředí interiérů je fantastické. OK, autoři se nijak
nenamáhali s tím, aby stavby mimozemšťanů byly skutečně CIZÍ, tedy tu
ze slizu, tam z energetických paprsků. To zase nemůžeme chtít. Takže
kov, automaticky otvírané dveře, výtahy, schody, stoly,
zkrátka spíše byste tipli na nějakou vzdálenou budoucnost lidské
civilizace, než na mimozemšťany, ale vzhledem k tomu, že jsme žádné
zatím nepotkali, Bůh suď, v čem budou bydlet. Ale z hlediska hry je to
poměrně nepodstatné, tam je důležité, že je za co se krýt při palbě.
Postavy jsou neskutečně detailní a opět se BioWare se
rozhodlo pro chytrý krok, žádné šaty, hábity, tedy to, co prozrazuje
nedokonalost, ale pěkně kovové a plastové skafandry, které se
samozřejmě mnohem lépe programují a hlavně efektně vypadají. Kamera je
volná, takže si můžete prohlížet cokoliv chcete, běhat lze normálně
jako v každé hře z pohledu třetí osoby, ale v boji jste hození do stylu
RE4,
tedy pohled přes rameno. Vynikající je ovšem fakt, že i v této pozici
můžete běžet, v tomto přemýšleli autoři lépe než Naughty Dog při tvorbě
Nathana Drakea, který sakramentsky zvolní při volbě tohoto stylu
pohybu. Takže přikrčení běžíte a střílíte nepřátele, schováváte se
za bedny, rohy zdí, přikrčíte se, kde je jen možné a pálíte, co se dá.
Obrovskou výhodou je to, že neřešíte počet nábojů, ale sledujete, zda
se zbraň nepřehřívá. Takže žádné nonstop střílení, ale zároveň žádné
hledání a dokupování nábojů. Jen drobná poznámka, když chcete detailní
rozhlížení v civilních prostorách, tasená zbraň působí komicky, ale
holt tu cenu musíte zaplatit.
Hra má samozřejmě své chyby. Asi tou největší je
zadrhávání. Jednoduše nestačí scénu vždy zobrazit a může se stát, že
Shepard se na chviličku zasekne, přinejlepším je framerate náhle sakra
dole. Co mi trochu vadilo, je pokoutný prodavač zbraní přímo v hangáru
uvnitř Normandy. Jste elitní agent galaxie s možnostmi a podporou a
uvnitř vaší lodi je darebák, co chce prodávat. OK, chápu, že někde
získané peníze za questy utratit musíte, ale proč zrovna takto
nesmyslně? Poslední velká výtka je hudba. Jsou pasáže, kdy okamžitě
zpozorníte, sledujete scénu s napětím
a emoce jedou naplno, ale většinu doby je hudba poměrně nevýrazná,
pokud ji vůbec vnímáte. Zvuky jsou naproti tomu solidní, všechna čest.
Asi bych chtěl moc, kdybych se rozčiloval nad tím, že chybí pilotování
kosmické lodi, možná už by to opravdu dopadlo jako s tím
auto/letadlo/pomorka/loď. Ale nepopírám, že by se mi to líbilo a trochu
více dopravních prostředků bych nepovažoval za rozhazovačnost. Že to
jde, ukazuje krásně série Halo.
Jo, já vím, není to RPG, ale těžké zklamání v jednom z hangárů, kde
stálo neskutečně fantastické vozidlo, abych pochopil, že je to jen
kulisa, jsem dodnes nerozdýchal.
Mass Effect je přes chybky vynikající hrou, ke které skutečnou výhradu nemám. Sice nesouhlasím s tím, že jde o nejlepší příběh ve videohrách, je sice zajímavý a poutavý, ale se sérií Final Fantasy, nemluvě třeba o Xenogears se v žádném případě měřit nemůže. Ale Mass Effect dokázal to, co se málo sci-fi RPG podaří. Dodat absolutní pocit autentična. Jako kdyby vás popadli a vtáhli do děje, který jste zatím mohli sledovat pouze při sezení u vědeckofantastického filmu. Takže hoši, další díly ještě vypilovat, věříme vám!