CENA OKOLO 600 CZK
Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East - pohádka pokračuje

Druhý datadisk podle nás hravě překonává ten první a vzhledem k tomu, že k jeho zahrání není potřeba původní hra, si ho mohou vychutnat prakticky všichni. Pro fanoušky série Heroes of Might and Magic nutnost.
- .Nová rasa
- .Třetí stupeň jednotek
- .Perfektně navržené mise
- .Chvílemi zdlouhavé
Heroes of Might and Magic 5 (recenze) je
velice kvalitní pokračování slavné série, jež se délkou kampaní a
rozsáhlostí map se mezi hry na jeden večer rozhodně neřadí. I přesto už
vyšel
v pořadí druhý datadisk, tentokrát s podtitulem Tribes of the East. Ten
přináší samozřejmě pokračování příběhu v nových kampaních, ale také
jednu zcela novou rasu, několik zásadních novinek a hrst drobných vylepšení, takže to vezmeme popořadě.
Nová rasa Trpaslíků byla hlavním tahounem prvního addonu (Hammers of
Fate) a nejinak je tomu i zde. Těmi vyvolenými jsou tentokrát Orkové a
stejně jako u ostatních ras se i za ně budete muset naučit zcela
rozdílnou taktiku, než jakou najdete jinde. Orky, neboli skřety, jsme
mohli nalézt už ve stovkách her a v každé z nich to byli brutální a
silní válečníci lačnící po krvi a ani Tribes of the East nejsou
výjimkou. Orkové
jsou primárně zaměřeni na boj a velkou výdrž, takže mocné kouzelníky
byste v jejich řadách hledali marně. Klíčovým prvkem je pak „Blood
Rage“ neboli zuřivost.
Pokud skřetí jednotka zraní nebo zabije nepřátelskou, jejich žízeň po krvi se ještě zvedne a po dosažení určité hranice budou její útoky o dost drtivější. Pokud ale naopak zásah dostanete nebo se rozhodnete čekat na místě, o body přijde. Z toho vyplývá, že vyčkávací taktika je zde naprosto nepoužitelná a nejefektivnější způsob boje je okamžitě vyrazit protivníkovi naproti se vším, co máte (kromě střeleckých jednotek samozřejmě).
Nemusíte se ale bát, že než se k nepřátelským řadám dostanete, bude
půlka armády ustřílena šípy a kouzly. S nějakými ztrátami samozřejmě
počítat musíte, ale orkové jsou od přírody vybaveni velkou odolností
vůči střelám i kouzlům a se správnou podporou v podobě dobrých
artefaktů a kouzel se není čeho bát. Způsob boje ale není to jediné,
čím jsou Orkové výjimeční. Ve městě přibylo pár staveb, které jinde nenajdeme, mezi kterými je i skřetí specialita – trh s otroky, kde je možné prodávat libovolné jednotky zpět za peníze.
Výše, za kterou lze jednotky prodávat se odvíjí od počtu tržišť ve
městech. Další specialitkou je možnost vyrábět talismany, zaručující
několik užitečných kouzel při cestování po mapě, jako přivolání jednotek z nejbližšího města nebo teleport.
Celkově jsou nové kampaně skvěle navržené a dá opravdu práci se od hry odtrhnout, ale na to už jsou stejně všichni fanoušci zvyklí. Ze začátku nás trochu mrzelo, že Orkům je vyhrazena až druhá kampaň (pokud pomineme jednu krátkou úvodní misi, sloužící coby tutoriál) a první projdete s necromancerem Arantirem. O nijak velkou tragédii se však naštěstí nejedná, protože úvodní mise jsou skvěle designérsky navržené a hrají se takříkajíc sami.
Více, ale opravdu více jednotek
Klíčovou novinkou celého datadisku jsou nové jednotky. Nemáme ale na
mysli pouze jednotky skřetů, se kterými se setkáváme prvně, ale myslíme
další nášup. Každá (!!!) rekrutovatelná jednotka ze všech měst totiž
získala možnost třetího upgradu, díky čemuž je k mání hned nějakých 170
kousků a to už je pořádný výběr. Nutno však podotknout, že nové
jednotky nejsou třetího stupně, nýbrž pouze druhého, čímž zastupují
jakousi variantu, pokud vám současný upgrade nevyhovoval. Jakmile tak
vylepšíte budovu, dostanete na výběr, jakou z jednotek druhého stupně
vyrobit a věřte nám, že rozhodování není mnohdy jednoduché. Jedna
varianta má tak např. zvýšenou obranu, ale snížený útok, dojde dál, ale
zato už nedokáže zabránit nepříteli v oplácení úderu apod. Někdy jsou
změny mezi jednotlivými variantami víceméně kosmetické, jindy se jedná
o markantní změnu, jako např. v případě kostlivců, u kterých je na
výběr lučištník či obrněný kostěný válečník.
Naštěstí se lze mezi oběma stupni ve městě přepínat, ovšem za nějaký
ten peníz. Další změna se týká nových artefaktů. Samozřejmě se tu
spousta nových kousků najde, ale co
je zajímavější, objevily se sety. Stejně jako např. v druhém dílu
Diabla či Dungeon Siege tak budete nacházet předměty, které patří do
jedné sady a čím více jich získáte, tím větší a lepší bonusový efekt
z nich dostanete. Sety se mohou sestavovat jak ze dvou či tří kousků,
tak třeba i z osmi a to už dá práci sestavit, výsledný efekt však stojí
za to. Všechny samozřejmě nejsou roztroušeny po jedné mapě, ale sbírat
je budete po celé kampani, z čehož tedy vyplývá, že setové artefakty se
vám přenášejí z mise do mise.
Přibylo i několik nových staveb. U speciálního oltáře lze obětovat
jednotky za zkušenosti, na některých místech lze také zrušit již
naučené dovednosti a naučit se nové, což sice
nevyjde nejlevněji, ale ve výsledku se to rozhodně vyplatí, pokud jste
si při přechodech na nové levely nezvolili zrovna moudře. V audiovizuální
stránce se prakticky nic nezměnilo a kromě nových jednotek a několika
nových prvků na mapě byste ani nepoznali, že se jedná o již druhý
datadisk.
O tom ale Tribes of the East naštěstí nejsou. Jsou o skvělých a geniálně navržených kampaních a finálním zakončení dlouhého příběhu. Občas se sice najdou chybičky, jako že v titulkách se píše něco trošku jiného, než postavy ve skutečnosti říkají, ale to jsou jen drobné neduhy na jinak výborném datadisku. Druhý addon podle nás hravě překonává ten první a vzhledem k tomu, že k jeho zahrání není potřeba původní hra, si ho mohou vychutnat prakticky všichni. Pro fanoušky série Heroes of Might and Magic nutnost.
Heroes of Might & Magic V: Tribes of the East
Výrobce/Vydavatel | Nival / UbiSoft |
Distibtor ČR | CD Projekt |
Platforma | PC |
Multiplayer | Ano |
Minimální konfiguace | CPU 1,5 GHz, 1 GB RAM, 128 MB Grafická karta |
Doporučená konfiguace | CPU Core 2 Duo/Athlon64, 2 GB RAM, 256 MB Grafická karta |