CENA OKOLO 1400 CZK
Hellgate: London

Parta bývalých prominentních zaměstnanců Blizzardu uvedla v život akční RPG, ve kterém mnozí spatřují vytoužené Diablo 3. Jsou to naděje oprávněné? Má Hellgate: London ten správný faktor návykovosti?
- .Post-apokalyptická atmosféra
- .Šest různých postav
- .Návyková hratelnost jako v Diablu
- .Občas frustrující
- .Prostředí a questy se opakují
Recenze
Vytoužená hra
všech fanoušků Diabla je konečně tu! Když se Bill Roper, David Brevik a
bratři Schaeferové odtrhli od Blizzardu, způsobili pozdvižení. Na jedné
straně bylo jasné, že tento odchod hlavních duchovních otců Diabla
výrazně zdrží (nejistý) příchod Diabla 3, zároveň však zavdával
nesmírná očekávání ve zcela nový, konvencemi nesvázaný titul, který by
mohl být ještě lepší než dosavadní král akčních RPG. První ohlášení
Hellgate: London přišlo roku 2003 – od té doby je právě v této dvojici
slov ukryta největší naděje příznivců žánru. Autor článku nezastírá, že
jde o jeho nejočekávanější hru.
Příběh by se dal shrnout do jedné věty: démoni zahltili Londýn a na vás je jejich zahnání zpátky do pekla. Tato jednoduchá fasáda
se opírá o zajímavé charaktery a frakce, o kterých získáte pořádné
povědomí teprve tehdy, když si přečtete komiks osvětlující hlavní i
vedlejší motivy hry. V samotném Hellgate se o původu invaze a z pro
fanouška zajímavého pozadí dozvíte jen málo. Něco se přesto dozvíte z
dobře napsaných, bohužel však nenamluvených monolozích questových
zadavatelů. Mezi ohromujícím intrem na počátku a otevřeným koncem
narazíte pouze na obyčejné sekvence, ve kterých se nudně obracejí
stránky knihy, zatímco vypravěč cosi objasňuje. Na renderované
filmečky, jimiž jsme byli obměňováni v Diablu 2, se proto příliš
netěšte.
V samotném Hellgate se o původu invaze a z pro fanouška zajímavého pozadí dozvíte jen málo.
Ale
nevadí, dobře odvyprávěný příběh akční RPG nepotřebuje. Důležitá je
atmosféra a hratelnost. Tady Hellgate: London boduje mnohem výrazněji.
Přestože démoni převálcovali i londýnské metro, podařilo se
templářskému řádu ubránit jeho stanice. Ty nyní slouží jako záchranné
body v nehostinném světě. Narazíte v nich na obchodníky či zadavatele
úkolů – přesně jako v diablovských osadách. Všude kolem bloumají
zoufalci – to, abyste viděli, že zkáza se zapsala hluboko do srdcí
všech a měli tak silnější motivaci tento stav věcí změnit.
Bohužel tutorial zahazuje velkou šanci, a sice příležitost vtáhnout
hráče do hry od samého počátku – tak, jak se to dařilo Diablu. V tréninku
dokonce chybí vysvětlení několika důležitých funkcí (hra je ale
intuitivní, takže na ně brzy přijdete) a je nutné se skrz něj spíše
prokousat, protože to zábavné přichází teprve pár
desítek minut po něm. Prostředí Hellgate: London není otevřené, jak
byste si mohli myslet. Naopak – poměrně striktně se dělí na jednotlivé
levely. Těch je ale tolik a jsou na sebe nejrůzněji navázané, že
nehrozí linearita. Předěly mezi nimi představují především ony stanice
metra, jež jsou zároveň jedinými stálicemi ve zdejším virtuálním
prostoru. Všechno ostatní se po každém loadingu generuje znovu, dokonce
i místa, která jste již prošli.
Prostředí Hellgate: London není otevřené, jak byste si mohli myslet. Naopak – poměrně striktně se dělí na jednotlivé levely.
V průběhu hry se probíjíte skrz nekončící vagónová skladiště, sklepy
přeplněné bednami, tunely, poničené ulice a čas od času i pekelnými
úseky. Nemohl jsem si pomoct, ale brzy na mě prostředí začalo působit
monotónně a nevýrazně, byť se ho tvůrci snaží zpestřovat střídáním
barevných palet. Atmosféra je však i přesto hodně silná. Všude narážíte
na pobořeniny, haldy sutin, vraky aut a podobné známky destrukce. I tak by ale té šedi mohlo být méně, ačkoliv chápu, že snaha o ponurou atmosféru byla
prioritní. Generátor do toho však někdy zklame a vytvoří vskutku
nezáživný kus světa. Jde sice o výjimky, ale trpí tím třeba i samotné
zakončení hry – nezáživné peklo opravdu zamrzí.
Nezpochybnitelným jádrem akčního RPG je ale především boj a vývoj postavy.
A tady si Hellgate: London zaslouží veškerou pozornost. Relativně nízký
počet tří charakterů klame, protože každý z nich se dělí ještě na dvě
dílčí třídy. Z templáře můžete mít buď ochránce, který se spoléhá na
šavli a štít, nebo ryzího válečníka, nejlépe se dvěma těžkými meči
zároveň. Kabalisté si mohou pomáhat jako víceméně klasičtí mágové s
řadou plošných kouzel, ale k zahození nejsou ani notoričtí vyvolávači
pomocníků. Lovci potom mohou být orientováni na střelbu, nebo nastoupí
v podobě inženýrů, kteří si dokáží sestrojit vlastního drona.
Placený multiplayer? |
Multiplayer Hellgate: London přináší na první pohled jednu nevýhodu. Abyste si ho plně užili, budete muset platit bezmála deset dolarů měsíčně. Za tyto peníze získáte neustálou zákaznickou podporu, možnost utváření gild, širší inventář, různé herní módy, možnost mít rozehraných více jak tři postavy a obsahové patche (budou vycházet zhruba čtvrtletně). Při současném kurzu není deset dolarů příliš (180 Kč), na druhou stranu zase tolik nedostanete. Obyčejný multiplayer totiž také funguje docela dobře, respektive ve stanicích lze s ostatními hráči obchodovat, tvořit družiny a vydávat se plnit různé questy. |
Podle bojového stylu se řídí i pohled na hru. Pokud kolem sebe
mácháte meči a dalšími chladnými zbraněmi, shlížíte na reka z pohledu
třetí osoby. V případě, že vezmete do rukou cokoliv střelného, případně
se rozhodnete využít kouzel, přichází v potaz i perspektiva z vlastních
očí. To je obzvlášť důležité pro lovce, protože ti na rozdíl od
ostatních postav, jimž s tím pomáhá automatika, musí poměrně precizně
mířit. V takovém případě se z Hellgate: London stává docela obstojná
střílečka, byť stále řízená vlastnostmi a schopnostmi. I když tak
budete hodně obratní a šikovní, pokročilá monstra se začátečnickým
charakterem neustřílíte.
Třídu
je třeba volit vskutku obezřetně, protože ta silně determinuje další
využívání zbraní. Přestože i s templářem můžete střílet, není to zrovna
to pravé ořechové. Tihle borci se cítí nejlépe uprostřed klubka
nepřátel, kde sice utrží nějakou tu ránu, ale mnohem více jich rozdají.
Mohou ale využít i speciální hák, kterým si přitáhnou nepřátele.
Kouzelníci zase spoléhají na zvláštní paprskomet, jenž dokáže
protivníky přidržet na místě. Mágové jsou vůbec flexibilní. Vedle své
čarovné „věcičky“ mohou zároveň tahat i nějaký ten kvér – tím pádem
zvládnou jak kouzlit, tak pálit. Pokud ale uchopí obouruční zbraň, musí
se zaklínadel vzdát. Lovci mají k dispozici celou plejádu střelných
zbraní, ať už jsou účinné na dálku, nebo na blízko. Pro obzvláštní
ródeo nechybí ani raketomety. Na různé situace se však hodí rozdílné
postupy. Proto potěší, že si lze nastavit tři výbavové sety a poté mezi
nimi bleskurychle přepínat.
A
ožehavých situací je třeba řešit věru velké množství! Narazíte na
širokou plejádu monster, přesto bychom si na takhle dlouhou hru
představovali větší počty. Budete se potýkat s obligátními skupinkami,
jejichž vůdci kouzlí ochranné aury, takže je nejprve nutné zbavit se
jich a teprve poté řadových pohůnků. Jsou tu takové typy, které ani se
smrtí neříkají poslední slovo a rozpliznou se na malé zrůdičky, jež se
na vás vrhají s explozivními choutkami. Vší té akci
hodně pomáhá bezprostřední perspektiva, jež hráče dostane přímo
doprostřed akce. Přeci jen tak pocítíte větší kontrolu nad hrdinou, lze
s ním uhýbat, lépe vybírat cíle a samozřejmě i dobře mířit. Atmosféře i
hratelnosti tato designérská volba jednoznačně prospívá.
Zhruba v polovině asi čtyřicetihodinové hry začíná velmi přituhovat.
Záhy poté se začnete proklínat za každý vynechaný vedlejší quest a
promarnění potenciálně nabytých zkušeností. To je ale spíše problémy
hry než hráčů. Vedlejší úkoly mají být dobrovolné a celkový koncept by
se měl vyrovnat jak s těmi, co plnili každou zakázku i těmi, kteří jich
zvládli minimum. Druzí jmenovaní
ale zažijí opravdové peklo, někteří bossové jsou pak takřka
nepřemožitelní. Pitom vedlejší úkoly nejsou vůbec variabilní a běží na
stereotypním schématu „zabij tolik a tolik nepřátel“ či „přines to a
to“. Aspoň že na hlavní dějové lince se autoři snažili o zpestření.
Všech možných předmětů nalézáte jako na běžícím pásů. Z obyčejných
monster padá víceméně klasická kořist, v každé oblasti se ale pohybuje
i pár extra silných nepřátel, a ty když dostanete, budete se s velkou
pravděpodobností těšit z pěkné výbavičky. Nepotřebné krámy je možné
prodat, ale také rozebrat a v nějaké odlišné konstelaci znovu složit,
případně jednotlivostmi vylepšit další předmět. U speciální automatů je
možné výbavě zakupovat speciální schopnosti atd. S vecičkami si hodně
vyhrajete a jsou to právě ony, co nutí k neustálém hraní. Co když
naleznete parádní meč na konci hry a pro jeho použití potřebujete
postoupit o tři levely? Inu, rozehrajete Hellgate se stejnou postavou
na dvě vyšší obtížnosti. Škoda jen, že chybí setové hračičky.
Technicky
není Hellgate: London vůbec špatný, ačkoliv úplná špička to také není.
O to více zamrzí již zmíněné fádní úrovně. Na druhou stranu to v
masivních bitkách všechno krásně stříká a vůbec hraje řadou pestrých
barev. Ač se to nezdá, syté zvuky jsou u akčních RPG hodně důležité,
což se osvědčuje i zde. Stejně tak hudba si zaslouží pochvalu, protože
svým rytmem výborně podbarvuje lítou akci. Na náš trh se opět dostává
multijazyčná verze, v jejímž výběru nechybí ani čeština. Popravdě ale
spíše doporučujeme zůstat v originálním znění, tedy pokud umíte
anglicky. Překlady jmen monster se zase jednou trochu vymkly z rukou a
občas ani ty dialogy neštymují. Hra přitom i tak oplývá slušnou dávkou
humoru a je vidět, že celou tu démonskou invazi autoři neberou smrtelně
vážně, ovšem uchechtávání spojené s českou verzí je spíše nechtěným
efektem.
Překlady jmen monster se zase jednou trochu vymkly z rukou a občas ani ty dialogy neštymují.
Tento titul věru není jednoduché hodnotit. Má očekávání byla možná
nemístná, takže není divu, že nejsem zcela spokojen. Představoval bych
si především lépe zpracované, variabilnější prostředí, promyšlenější
questy, a vzhledem k tomu, že Hellgate: London vůbec nemá špatně
zpracované pozadí svého světa, tak i jeho lepší podání, protože takhle
zůstává značná část atmosférického potenciálu nevyužita. Porovnání s
Diablem 2 je ještě těžší. I tento klenot žánru měl podobné chyby, možná
jsme na ně ale tolik nehleděli a nyní zbývají prakticky jen pozitivní
vzpomínky. Hellgate: London ho nejspíše neporáží, ale v mnoha oblastech
se mu vyrovnává, intenzitou akce možná i předčí. Přesto se ale
neubráním pocitu, že to za cenu nepříliš velkých obětí mohlo být o dost
lepší. Nemá ale cenu brečet nad rozlitým čajem. Osobně jsem na hře zase
pořádně ujel a stejně jako u Diabla 2 se sám sebe ptal, co mě u tak
primitivního konceptu drží. Místo složitého formulování odpovědi jsem
to celé rozjel s novou postavou.
Hellgate: London
Výrobce/Vydavatel | Flagship Studios / Namco |
Distibtor ČR | EA Czech |
Platforma | PC |
Multiplayer | Ano |
Minimální konfiguace | CPU 1,5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB 3D karta |
Doporučená konfiguace | CPU 2,5 GHz, 1024 MB RAM, 256 MB 3D karta |