CENA ASI 1600 CZK
Harry Potter and the Order of Phoenix
Pakliže jste zvědaví, jak se čaruje s wiimotem, a máte trochu trpělivosti, je tohle něco pro vás. Zcela nečekaně se tu navíc nachází velice příjemná hra. Škoda že nebylo trochu víc času na vývoj.
- .Systém kouzlení
- .Velký herní prostor, téměř žádné nahrávání
- .Spousta pidiúkolů pro volný čas
- .Málo soubojů, nedobrý soubojový systém
- .Chyby v programu
- .Postupem času čím dál méně rozptýlení
Hry s britským obrýleným čarodějem Harrym nikdy nebyly mým šálkem čaje.
Proto jsem po třetím dílu na GameCube další pokračování raději ani
nevyhledával. Jistě, příběhy žáka školy čar a kouzel v Bradavicích mají
své silné stránky a samy o sobě jsou schopny člověka u jakž-takž
nadprůměrné hry udržet. Jsou však mnohem lepší způsoby jak si příběh užít, včetně přečtení knihy a zhlédnutí filmu. Hry „potterovky“ vždycky oscilovaly mezi dvěma extrémy. Jedním byla upřímná snaha vývojářů vytvořit něco skvělého
a výjimečného, tím druhým pak (zřejmě blíže k termínu dokončení)
rezignované spokojení se s tím, že děj celé té věci víceméně kopíruje
to, co se dá vidět ve filmu. Dnes čtete recenzi na páté pokračování,
které by se už přece jen mohlo poučit z chyb svých předchůdců.
Tady nezadáváte příkazy, vy tu hůlku skutečně používáte.
Nakonec sice Fénixův řád bohužel taky zůstal na půli cesty, avšak přesto je zde vidět celá řada pozitivních kroků. Tvůrci se konečně vykašlali na pokusy o kopírování
Zeldy
a celou hru, až na výjimky, pojali jako neustálé pobíhání po
Bradavicích v době přestávky. Plošinkaření, souboje s bossy a frustrace
způsobená nezaviněným umíráním – to vše je minulostí. Škola
je doslova přeplněná miniaturními úkoly ke splnění, ať už je to
opravování nejrůznějšího haraburdí, nacházení skrytých věcí či řešení
jednoduchých čarodějnických hádanek. Při fascinující cestě starým
hradem, kde je na každém kroku co dělat, narazíte i na děcka dychtivá
zahrát si s vámi kuličky, kouzelnické šachy nebo některou variantu
Řachavého Petra. Alespoň ze začátku rozhodně není důvod stěžovat si na
nedostatek vyžití. A hrajete-li Fénixův Řád na Wii, vypadá to ještě o
něco slibněji.
VIDEO
Verze pro Wii totiž disponuje unikátním systémem kouzlení, který
využívá – vy už to víte, pojďme to říci společně – rozpoznávání pohybu.
Ano,
s ovladačem doslova máváte jako se skutečnou hůlkou. Zní to jako skvělý
nápad, a věřte, že skutečnost je zde jen o malý krok za fantazií.
Rozeznávání jednotlivých kouzel není zcela bezproblémové a udržet na
uzdě takové Wingardium Leviosa, když zvednete těžký předmět a smýkáte
s ním vzduchem sem a tam, to dá i zkušenému harcovníkovi pěkně zabrat.
I v tom ale spočívá část atraktivity tohoto milého experimentu. V žádné
jiné inkarnaci této hry si totiž nebudete připadat jako skutečný Mistr,
když se vám po několika pokusech podaří to, co je potřeba – tady totiž
nezadáváte příkazy, vy tu hůlku skutečně používáte. Máte ten pocit.
Pocit moci. Proto je trochu škoda, že soubojová kouzla se moc ke slovu
nedostanou. Nějaké ty šarvátky si užijete, přijdete na kloub nepříliš
podařenému bojovému systému, ale to je tak všechno.
Ten, kdo úkoly a jejich provedení vymýšlel, si zaslouží speciální pochvalu.
Jak se odehraný čas přehoupne přes několik hodin, zjistíte, že ne
všechno je úplně tak skvělé, jak to zpočátku vypadalo. Většina
místností bude zbavená úkolů k plnění, takže hledání, kde máte co
udělat, abyste se pohnuli v příběhu, se stane řádově méně zábavným.
Zjistíte, že mapa je vskutku úplně k ničemu, nicméně to nevadí, jelikož
je hra
vybavena zcela geniální navigací – stopy bez majitele vás prostě
dovedou k cíli, který si určíte. Je docela dobrý nápad zjistit si co
nejdřív hesla ke všem obrazům, co v Bradavicích jsou, protože přes ně
vedou zkratky a pobíhání po hradě
se tím značně zjednoduší. Co vám naopak možná trochu zkomplikuje život,
jsou chyby v programu. Stane se, že kvůli nějaké drobnosti, s níž se
během testování hry nějak nepočítalo, není možné dokončit jeden
z úkolů. Pak už nezbude, než strávit nějaký čas bloumáním po
vzdálenějším okolí, aby hra zapomněla, jak to na daném místě vypadá.
Mně to tedy pomohlo a po návratu na místo činu už bylo možné
pokračovat.
Dá se říci, že herní náplň sestává z poměrně pestré směsice činností, a
to i pokud si odmyslíme nepovinné úkoly. Všechny tyto činnosti většinou
zhusta vyžadují čarování, a v horších případech rovněž lezení po
římsách. To je krajně nezáživné, protože probíhá pomalu a nic vám během
něj nehrozí. Prostě jen držíte páčku a čekáte, až se Harry přesune.
Jindy přijdou veselejší časy. Pod neviditelným pláštěm se vydáte na
průzkum zapovězené kanceláře, proviníte se sabotáží ampliónů, z nichž
se linou nepředstavitelně tupé instrukce ke správnému chování studentů
(po úspěšné modifikaci ampliónů se zcela změní smysl sdělení, která se
stanou povzbudivými nebo rovnou zesměšňují svou původkyni), a další
podobné legrace. Ten, kdo úkoly a jejich provedení vymýšlel, si
zaslouží speciální pochvalu, škoda jen, že design hry nebyl dopilován
až na takovou úroveň, aby bylo možné si všechny ty vychytávky skutečně
naplno užít.
|
Graficky vzato není bohužel nový Harry žádný zázrak. Postavy
je možné bez problémů poznat, přestože detailů většinou moc nepobraly,
textury jsou často hodně pěkné a celý bradavický zámek je moc hezky
vymodelován, pěkně zgruntu, přesněji a detailněji než kdy předtím.
Přesto většinou není hra na pohled nijak úchvatná, a pokud bych měl
ukázat na viníka, asi bych jmenoval nepovedené nasvícení. Celým zámkem
budete během hry procházet bez jediné nahrávací obrazovky, což je
super, a přehlédneme-li občasné zacukání, zvládá engine plynulý
streaming celkem dobře. Zato kamera často snímá situaci z nevhodných
úhlů, a z nějakého důvodu zdaleka ne všude je možné manipulovat s ní
ručně. To samé se dá říci o možnosti pohledu z vlastních očí, v němž se
navíc nedá cokoliv provádět, ačkoliv najdete řadu situací, které si o
to vyloženě říkají.
Rozhodně bych tuto hru doporučil každému, kdo má k potterovskému fenoménu pozitivní vztah jakéhokoli charakteru. Je to podle mého názoru nejlepší hra ze série, s výjimkou předchozího dílu, který jsem nehrál. Verze pro Wii (obdařená českým manuálem, v němž jsou ale některé technické informace anglicky) navíc nabízí přidanou hodnotu v podobě povedeného pokusu o „simulaci“ kouzelné hůlky. Jak už jsem řekl, je tu tedy velké množství dobrých věcí, nesmíte však očekávat zázraky. Pořád máte co do činění s multiplatformovou hrou, která musela stihnout vražedný termín vydání, a díky tomu obsahuje množství prapodivných chyb a nedodělků. Budete-li s tím počítat, je docela možné, že vás pátý Harry Potter nadchne.
