CENA 1000 CZK
Gears of War: brutální atmosféra války budoucnosti

Je to sice jen čistokrevná akce, ale bude se vám líbit od začátku do konce.
- .Naprosto fascinující grafika a design
- .Rozmanitost misí
- .Kooperativní multiplayer, editor a další vylepšení
- .Až moc velká linearita
- .Zmatená umělá inteligence
Přestože
konverze her z konzolí nemáme, jako kovaní hráči na PC, příliš v lásce,
občas se zadaří a na trh se dostane hra, která nemá zmršené ovládání,
kostrbatou grafiku nebo nepřehledný interface, ale naopak se příjemně
hraje, má zajímavý příběh a o toporném ovládání nemůže být ani řeč.
Napadají nás tituly jako Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay nebo z letošního roku skvělé RPG Jade Empire či hutná akce
Lost Planet: Extreme Conditions. A nově také Gears of War. Všechny tyto
tituly mají společné to, že jsme po jejich oznámení nejprve proklínali
vývojáře za upřednostnění konzolí, poté majitelům těch hracích skříněk
tiše záviděli a nakonec se smáli, když vysněná hra
vyšla i na PC a navíc s bonusovým obsahem. Co na tom, že to trvalo
třeba i rok. To je případ i právě recenzovaného titulu Gears of War,
který před rokem způsobil na konzolích Xbox 360 poprask největšího
kalibru a ve spoustě magazínů dostával mnohdy i maximální hodnocení,
jejichž oprávněnost dokazují čtyři miliony prodaných kopií a nárůst
prodeje výše zmíněné konzole krátce po vydání hry. Nyní nám Microsoftí
herní divize servíruje konverzi, kterou hodlá PC hráče donutit k
otevřeným čelistem a kapání slin, stejně jako kdysi konzolisty. Povedlo
se?
Nebudeme
to protahovat – rozhodně ano. Gears of War (díle jen GoW) je pecka,
jaká se urodí jednou za čas a jako taková by neměla chybět ve sbírce
žádného fanouška akčních her. Její příběh vás zavede na lidmi osídlenou
planetu Sera, zmítanou boji proti zákeřné rase Locust, která se
najednou vynořila z obrovské sítě podzemních tunelů v den známý jako
Emergence Day. Hlavním hrdinou je Marcus Fenix, který je po čtyřech
letech ve vězení vysvobozen a přiřazen ke speciální jednotce Delta
Squad čítající další tři muže. Úkolem je najít rezonátor a odpálit tzv.
Lightmass Bomb, která zničí všechny podzemní tunely a ukončí čtrnáct let trvající válku. Tak tedy do toho.
Řežba jako řemen
GoW
je čistokrevnou střílečkou z pohledu třetí osoby. Marcuse ovládáte
klasickými klávesami pro pohyb, myší se rozhlížíte, levé tlačítko
slouží ke střelbě, pravé pak k zamíření. Specialitou hry je schovávání
za nejrůznější překážky, kterých je všude více než dostatek. Přestože
má na sobě Marcus brnění tlustší než Ottův naučný slovník, moc přímých
zásahů nevydrží a od toho jsou tu právě ony překážky. Téměř za každým
větším předmětem nebo zdí se Marcus dokáže schovat a získat tak krytí
před nepřátelskou palbou. Z této polohy sice může i naslepo střílet,
ale o není moc účinné. Daleko lepší je pomocí pravého tlačítka trochu
vykouknout, vykouknout a s nepřáteli udělat krátký proces. V této
poloze strávíte hodně velkou část hry a věřte nebo ne, neustálé krytí
za překážkami uprostřed bitevní vřavy má něco do sebe.
K terminaci nepřátel je samozřejmě potřeba správných nástrojů a těch se
Marcusovi dostane do ruky hned několik. Bohužel kromě pistole a granátů
je místo už jen na dvě zbraně, ale i tak se s tím dá vystačit bez
větších problémů.
V základu je samopal, který z ruky nedoporučujeme pouštět po celý
zbytek hry, protože je velice účinný, přesný, munice je do něj dostatek
a je k němu přidělaná sexy motorová pilka,
která bez problémů zvládá rozřezat všechny zmetky, kteří se vám
dostanou na tělo. Jako alternativní zbraň je k dispozici menší samopal
střílející po dávkách, odstřelovačka, brokovnice, raketomet a pak
speciální zařízení, které na určenou lokaci pošle energetický paprsek z
orbitální zbraně. Samozřejmě ho lze používat pouze venku a to ještě ne
vždy a několikrát vám výrazně pomůže v dalším postupu. Arzenál tedy
není nijak rozsáhlý, ale není to vůbec na škodu, my většinu hru stejně
proběhli se základní samopalem s pilou a raketometem proti tužším
potvorám.
Á propos potvory. Těch je samozřejmě také vícero druhů a jejich
rozmanitost je vskutku veliká. Potkáte základní Drony, Silnější
Therony, Boomery ozbrojené raketomety, neozbrojené a slabé Wretche,
kteří ale na blízko mohou trochu pocuchat fasádu, především díky velkému počtu a schopnosti lézt po stěnách
a stropech atd. Narazíte i na několik speciálních a extrémně
nebezpečných Locustů, z nichž nejvíce nám husí kůži naháněl Berserker,
kterého klasické zbraně maximálně ještě více naštvaly. Ještě že je na
orbitu ten paprskomet. Samozřejmostí je i několik bossů. Chování
nepřátel není nijak špatné, ale opak říct také nemůžeme. Protivníci se
sice kryjí stejně jako vy, ale i když do jejich úkrytu střílíte jeden
zásobník za druhým, stejně nakonec vyskočí a vyrazí směrem k vám jako
byste na ně házeli kuličky. Celkově je tedy umělá inteligence docela
rozporuplná, občas to vypadá, že protivníci skvěle kooperují a snaží se
vás obejít, ale vzápětí udělají něco tak neskutečného, že je celé
nadšení pryč. V zápalu častých bojů si ale takových věcí budete všímat
spíš pouze minimálně. Hlavně že to střílí.
Marcus ale není Superman a bez pomoci by se asi skrz armádu Locustů
neprobojoval, případně by mu to trvalo o pět minut déle, takže má k
dispozici zbytek jednotky Delta. Velkou část hry tak budete trávit v
jejich společnosti a poslouchat jejich sarkastické hlášky, případně se
vaše cesty rozdělí a půjdete pouze ve dvou, zatímco druzí dva to vezmou
jinudy. Zbylé tři Delťáky sice nelze ovládat přímo, ale Marcus jim může
rozkazovat, zda mají útočit nebo se třeba seskupit. Přiznáme se ale, že
jsme to za celou dobu využili jen minimálně a nechali je spíše hrát
sami za sebe.
Parťáci nejsou úplně tupí a nejednou vám ušetří práci. Díky tomu, že
prakticky nemůžou umřít, se o ně vlastně nemusíte vůbec starat. Mohou
sice upadnout do bezvědomí, ale po vystřílení všech potvor v okolí se
sami zvednou a pokračují v boji jako by se nechumelilo. Pokud vám to
takhle ale nestačí, můžete k nim uprostřed boje doběhnout a stiskem
jediné klávesy je oživit, jak prosté.
Á, pán je architekt...
S komandem Delta se ale nebudete prohánět po zelené louce, nýbrž v
ruinách města, elektrárně, stokách, podzemních doupatech nebo na
jedoucím vlaku. Nebudeme to protahovat, design hry je jeden z důvodů,
proč se vaše čelisti pohnou asi tak o půl metru dolů. Nejen že je
prostředí neskutečně variabilní, ale i perfektně navržené, aby do něj
zapadal i ten sebemenší objekt. Každá mise má svou specifickou
atmosféru a to nejen díky odlišnému grafickému zpracování, o kterém
bude řeč za chvíli, ale také díky příběhu, který neustále graduje a
když už si myslíte, že je konec, čeká vás další zlom a pokračování.
Zaujala nás např. mise ve městě po setmění, kdy na povrch vyletí ohromné hejno krvelačných Kryllů (vůbec si tento nápad vývojáři nepůjčili z filmu
Černočerná tma :-)). Ti jsou sice smrtelně nebezpeční, ale dokud se
budete držet na světle, nic vám nehrozí. Pomyslnou třešničkou na dortu
této mise je závěrečná bitva na benzínové pumpě a následná projížďka v
obrněném transportéru, jehož světelným dělem budete hejna Kryllů mazat
z oblohy jako zmizíkem.
GoW běží na třetí generaci Unreal Enginu, který ze sebe ždíme tak skvělé efekty, že za dobu hraní naslintáte tak tři a půl kýble.
Přestože design misí je až tragicky lineární a zabloudit nejde
prakticky nikde, oživili ho vývojáři několika rozdvojkami. Párkrát za
hru se dostanete do místa, kde si budete
muset vybrat, jakou ze dvou nabízených cest se vydáte dále, díky čemuž
možná dostanete chuť i na opětovné zahrání. Bohužel těchto míst je ve
hře velmi málo, ale i tak nelze tvůrcům upřít snaha. Během
hraní budete také svědky spousty skriptů a efektních podívaných a
abyste o nic nepřišli, objeví se na obrazovce vždy ve správný čas výzva
ke stisknutí klávesy, po němž se daným směrem Marcus automaticky
podívá.
To snad vážně není možné aneb Unreal rulez!
S designem misí jde i ruku v ruce grafika, která nejde popsat jinak než
jako neskutečná. GoW běží na třetí generaci Unreal Enginu, který ze
sebe ždíme tak skvělé efekty, že za dobu hraní naslintáte tak tři a půl
kýble. Opravdu si neumíme představit, že by hra mohla vypadat ještě
lépe. Vše, co uvidíte okolo sebe, má v sobě tak ohromná mračna
polygonů, že to detailněji už snad ani nejde. A tím nemyslíme pouze
hlavní hrdiny a nepřátelé, jejich modely jsou opravdu perfektní, ale
také všechny velké i malé objekty, budovy, sochy i tu plechovku támhle
v rohu. Snad alespoň něco bude vidět na okolních screenshotech,
přestože ty nemůžou zachytit celou tu nádheru v pohybu. Výtku bych měl
snad jen k nemožnosti vypnout Blur efekty,
tedy rozmazávání obrazu např. v dálce, které se sice někomu může líbit
nebo zdát realistické (což podle nás teda rozhodně není), ale nám moc
do krve nesedlo. Světelné efekty a další podobné vychytávky jsou také
na skvělé úrovni, snad kromě divné krve a ošklivého ohně, na který nám
ale dal zapomenout úžasně vypadající déšť a voda celkově. Perfektně
dopadly i zvuky a hlavně namluvení, jehož se zhostili profesionální
dabéři a např. samotného Marcuse Fenixe namluvil John DiMaggio, kterého
většina z vás bude určitě znát jako Bendera z výtečného kresleného
seriálu Futurama.
To ale není všechno, GoW má v rukávu ještě několik trumfů. Jedním z
těch větších je kooperativní multiplayer pro dva hráče, který je dnes
vzácnějších, než 5,25" disketová mechanika a dává hře zcela nový
rozměr. Navíc byla hra oproti svému X360 předchůdci prodloužena a
přibalen je i editor, takže nový obsah se na internetu jistě objeví co
nevidět. Připočtěte nejrůznější Achievementy při hraní přes Windows
Live a máte o zábavu postaráno.
Jak to vidí Michal Maliarov Kromě atmosféry je však GoW unikátní v mnoha jiných směrech. Ačkoli se nejedná o taktickou střílečku, najdete zde promyšlený systém krytí, bez kterého se téměř nedostanete do další místnosti. Hře prospívá dobře zvolený arzenál zbraní, včetně široké škály příšer k odstřelení. Prostředí vás zároveň vyděsí i příjemně překvapí. Věčnou nemocí konverzí je ovládání a zde musím taktéž složit poklonu tvůrcům. Klávesy s myší hře výborně sednou, citlivost je akorát a díky tomu máte všechny akční momenty pod plnou kontrolou. Jediné, co mi tu trochu nesedělo, je nutnost dvojího mačkání pro přeskok překážky (musíte se krýt, i když vůbec nechcete). Co ale dělá z GoW onu pastvu pro oči je bezesporu grafické zpracování. Unreal 3 engine ukázal svoje kvality, připravte se ale, že budete potřebovat skutečně nadupanou mašinu. Průvod pak završují filmové sekvence, které spolu s filmovou hudbou, rychlým střihem a skvělým dabingem nastolují válečnou atmosféru, kterou jinde nezažijete. Kromě toho je hra přímo prošitá známými filmovými momenty. Namátkou vyberu Černočernou tmu, Válku světů či Vetřelce a jistě toho poznáte mnohem více. Za nepříjemný moment bych označil obtížnost hry, která vám dá i na nejnižší stupeň dost zabrat a nepomůže tomu ani bleskurychlá myš. Opravdu stačí salva ze samopalu či zásah raketou, abyste šli k zemi a věřte, že při neopatrnosti budete umírat hodně často. Po
celou hru jsem narazil na tolik kladů a tak málo záporů, že nemohu
hodnotit GoW jinak, než známkou skoro nejvyšší. Jistě, má svoje slabé
chvilky, ale je to zážitek, který doporučuji každému bez rozdílu vkusu
a vyznání. |
GoW
je od začátku až do konce frenetická akční střílečka bez jakýchkoli
taktických zpestření. Boduje především neuvěřitelně tíživou a brutální
atmosférou války budoucnosti. Země je v troskách, lidstvo na pokraji
vyhynutí a skupinka vojáků se zvedne na poslední zoufalý odpor proti
hordám mimozemšťanů.
Verdikt: Tak co, děti, líbí se vám to? Doufáme, že
ano, ale na závěr si to pro jistotu trochu shrňme. Gears of War je
skvěle hratelnou akční střílečkou z pohledu třetí osoby postavenou na
posední generaci Unreal enginu, díky čemuž je garantovaná fascinující
audiovizuální stránka s parádním designem. Už se nedivíme, že to byl na
Xboxu 360 před rokem takový hit, na PC to zcela jistě nedopadne jinak.