900 czk
Frontlines: Fuel of War – když jde o ropu, bude se střílet (dva názory!)

Převážně multiplayerově zaměřená hra s ambicemi sesadit i ty největší krále žánru rozhodně nezklamala.Vyniká povedenou hratelností, hezkou grafikou a několika skvělými vychytávkami. Překvapivě také obsahuje i poutavou kampaň pro jednoho hráče.
- .Povedená hra jednoho hráče
- .Drony a další podobné "hračky"
- .Hezká grafika
- .Design a zničitelné prostředí
- .HW náročnost
- .Pouze osm map
- .V méně lidech nehratelné
Opět vám přinášíme recenzi z per dvou autorů (Petr Kárník, David Sillmen), kteří si tentokrát docela notovali.
(Petr Kárník) Vývojářské studio Kaos Studios z kosmopolitního New Yorku
může díky faktu, že aktuálně recenzovaný titul je jejich prvotinou,
působit dojmem nováčka na herní scéně.
Opak je však pravdou. Klíčoví členové tohoto týmu pocházejí z Trauma
Studios, stojícího za veleúspěšným módem Desert Combat do populární
akce Battlefield 1942 a většina ostatních zaměstnanců pochází z týmů stvořivších např. Medal of Honor, F.E.A.R. nebo Doom 3.
Zkušeností s tvorbou her mají tedy na rozdávání a jejich první velký
projekt není nic menšího, než právě variace na výše zmíněný
Battlefield. Jak to tedy dopadlo?
VIDEO
V první řadě musíme zmínit, že i přestože jsou Frontlines:
Fuel of War titul zaměřený převážně na multiplayer, hra jednoho hráče
nechybí. Není to ale žádná posloupnost multiplayerových map, sloužící
pouze jako trénink proti BOTům (ty byste
tu hledali marně), ale regulérní kampaň s vlastním příběhem a vším, co
k tomu patří. O příběhu jen ve zkratce – odehrává se v nedaleké
budoucnosti a popisuje konflikt mezi Západní koalicí (USA a Evropa) a
Aliancí Rudé hvězdy (Rusko s Čínou) o poslední zbytky ropy na světě a
podíváte se do Turkmenistánu, Tádžikistánu i válkou zmítané a efektně
rozbombardované Moskvy.
"Kromě sebevražedného vrtulníku dostanete do rukou i vrtulník s malými raketami proti pěchotě."
Hra jednoho hráče je zajímavou variací na masové bitvy mnoha hráčů – v doprovodu několika anonymních vojáků budete postupovat mapou kupředu a postupně zabírat strategické body, až se dostanete přes celou nemalou mapu. K většině podobných checkpointů se váže konkrétní úkol, převážně destruktivního ražení, od odražení protiútoku v malé horské vesničce až po nainstalování a odpálení nálože na komunikačním satelitu. Nástroje zkázy ve vašich rukou se liší s hráčovou specializací, kterou si však ve hře jednoho hráče nemůžete vybrat a každý level začínáte s tím, co vám tvůrci dali do vínku. Po každé úrovni lze ale najít další zbraně, od raketometů až po odstřelovačky, takže není problém si takto vypomoci. Trošku nepochopitelně sice nelze sbírat zbraně a vybavení po padlých nepřátelích, ale to už je detail.
Pokud zemřete, máte k dispozici několik „životů“ k dobru, takže se
prostě provede respawn na nejbližším checkpointů, ovšem tentokrát už s
výbavou, kterou si zvolíte. Ta zahrnuje klasickou sestavu jako samopal
s granátometem, těžší kulomet, raketomet, brokovnici, odstřelovačku,
prostě klasika. Vzhledem k časovému zasazení konfliktu tak neočekávejte
laserová děla ani jiné futuristické prskavky. I když nějaká udělátka se
tu taky najdou.
Ano, udělátka a to dokonce velmi zajímavá. Kromě tanků a dalších
podobných obrněnců, o kterých si povíme později v souvislosti s
multiplayerem, je k dispozici spousta menších hraček na dálkové
ovládání, se kterými si užijete kopec srandy. Jako první se vám tuším
dostane do ruky malé vznášedlo, které lze na dálku odpálit. Na borce
zakempené za těžkým stacionárním kulometem
hned dole za kopečkem jak dělané, stačí pouze vznášedlo použít, přičemž
kamera se přepne za něj, doletět na místo určení a odpálit. Logicky
nelze létat po celé mapě, pouze co vám signál dovolí. Nevýhoda
samozřejmě je, že po celou dobu letu je hlavní hrdina nechráněn a pokud vás někdo objeví, je zle.
Kromě sebevražedného vrtulníku dostanete do rukou i vrtulník s malými raketami proti pěchotě, rychlé terénní autíčko jako kdyby z Rollcage vypadlo, ale tady napěchované trhavinou proti tankům, malé pojízdné tančíky s kulomety nebo raketomety atp. Občas lze také přivolat podporu v podobě leteckého airstriku apod., ale to není časté.
Celkově se nám tedy hra jednoho hráče velmi líbila,
dynamická hratelnost a postupné vytlačování nepřítele z mapy je pojato
opravdu hratelně a věřte nám, že nuda
nehrozí ani na chvíli. Umělá inteligence sice nepředvádí žádné zázraky,
ale vyloženě extrémy stupidity se také nekonají, prostě průměr. Celkově
se kampaň skládá ze sedmi misí a přestože jejich dohrání netrvá
závratně dlouho, hodnotíme je pozitivně. Frontlines jsou ale titulem
zaměřeným hlavně na multiplayer a ten si vezmeme do parády teď.
Na síťová/online klání je k dispozici celkem osm map, přičemž několik jich je dimenzováno pro 8+ hráčů a najde se tu i jedna pro 24+. Jak vidíte, ve dvou s kamarádem si opravdu nezahrajete, protože byste se hledali půl hodiny. Nějaká ještě menší mapa než pro 8+ hráčů by skutečně bodla, i když Frontlines nejsou titulem zaměřeným na 1-on-1 souboje.
Je čas ale začít hrát. U každého nového respawnu si lze vybrat ze šesti povolání. Ta zahrnují klasickou sestavu známou ze spousty jiných her a liší se pouze primární zbraní, takže zatímco Anti-Vehicle dostane do vínku raketomet, Close Combat zase brokovnici apod.
Mnohem zajímavější je vybrat si nezávisle na povolání svou
specializaci. Ty jsou celkem čtyři a zahrnují pozemní podporu, leteckou
a EMP podporu a drony. V každé této specializaci jsou tři stupně a
další dostanete pouze po dosažení určitého počtu zkušeností,
přibývajících za úspěšná zabití. Zatímco první stupeň pozemní podpory
zahrnuje jen možnost opravovat vozidla, druhý už dává k dispozici
rozložit na libovolném místě kulometnou/raketometnou věž (záleží na straně)
a třetí dokonce věž automatickou, o kterou se už vůbec nemusíte starat.
Podobně je tomu i u ostatních specializací a jejich vhodný výběr v
kombinaci s kolegy dává celé straně velkou strategickou výhodu.
Abyste na bojišti neprošlapali dvoje cvičky, je k dispozici hromada vehiklů, kterým se dá cestování
nejen urychlit, ale i připsat si díky nim na triko pár fragů. Nasednout
lze do jeepu, několika typů tanků (proti pěchotě/těžké
technice/letectvu) a na větších mapách i do transportního či bojového
vrtulníku nebo dokonce stíhačky. Ovládání těchto těžkotonážníků je v
pohodě a lze se přepínat jak mezi pohledem z kabiny,
tak pohledem z venku. Jediný zápor bych měl jen k ovládání vrtulníků,
které je značně obtížné a chce trochu cviku. Celkově z dopravních prostředků chybí snad jen bombardér a uvítal bych také rychlý prostředek pro jednotlivce v podobě např. motorky
jako ve starší multiplayerové akci Joint Operations. Rovněž se za celou
hru prakticky nesetkáte s vodou, takže námořní bitvy také nejsou.
Hra je poháněna Unreal Enginem verze 3, což byla sázka na toho správného koně.
Graficky je hra velice povedená a protože je každá mapa zasazená do
jiného prostředí (raketové silo, horská vesnička, rozbombardované
město, ...), jen tak se neokouká. Design je na mistrovské úrovní a
pokud máte silnější sestavu, vše si ve vyšších detailech náležitě
vychutnáte. Příjemně
nás překvapila i slušná destrukce prostředí, kdy lze raketou rozmetat
barikády z pytlů písku či vysoké zdi rozpadlých domů.
Bohužel brzy zjistíte, že veškerá destrukce je předem nadefinovaná, takže zatímco pytlová barikáda se po zásahu raketou hezky rozprskne, s vrakem auta či menší zídkou stojící o dva metry dál už nehne ani deset raket. I tak se ale jedná o hezkou vizuální podívanou a likvidovat těžkým tankem betonové zátarasy nepřátel do ultimátní pocit nesmrtelnosti.
Celkově se nám Frontlines: Fuel of War velice líbilo. Vyniká povedenou hrou jednoho hráče, velkými ambicemi v síťové hře a nadprůměrnou vizuální podívanou. Zda sesadí z trůnu stále populární sérii Battlefield či kvalitní, leč chladněji přijaté, Quake Wars: Enemy Territory, to ukáže až čas. Držíme palce, potenciál rozhodně je.
(David Sillmen) Stačí
se podívat na aktuální cenu ropy, která se v době psaní článku
pohybovala lehce nad sto dolary za barel a bude vám jasné, že zápletka
Frontlines: Fuel of War má mnohem realističtější základ, než bychom si
přáli. I v roce 2014 ovládá černé
zlato svět, lidé zatím nenašli způsob, jak ho nahradit. Rozdíl oproti
dnešku tu však přeci jenom je – naprostá většina ropných zásob je
vytěžena do sucha a poslední naleziště zůstávají severně od Iráku,
v jedné z postsovětských republik – Turkmenistánu. O zbytky se
samozřejmě soupeří, přičemž souboj to je opět bipolární. Na jedné
straně stojí státy Severoatlantické aliance a vůbec celý vyspělý Západ,
na té druhé pak kdo jiný než Čína s Ruskem a jejich četné satelity.
"Jelikož má hra v názvu kromě jasného „Fuel of War“ také „Frontlines“, je jasné, že tady půjde o posouvání bojové linie."
Jelikož
má hra v názvu kromě jasného „Fuel of War“ také „Frontlines“, je jasné,
že tady půjde o posouvání bojové linie. Platí to překvapivě i o
singleplayeru, který je na poměry převážně multiplayerové akce nebývale
povedený. Coby součást americké jednotky posouváte boje v průběhu hry
přes Kazachstán, Tádžikistán až do jednoho z center východní koalice.
Za tu si nicméně zahrajete jen na síti, singleplayerová kampaň byla
ušita pouze na míru vojákům NATO.
Kampaň
začíná vskutku netradičně, a to kresleným intrem, ve kterém se efektně
střídají působiví obrázky neutěšeného světového stavu a žurnalista
Andrews je rezignovaným hlasem popisuje. Navození atmosféry se tedy
daří na jedničku. Poté už se jede ve tradičních, avšak rozhodně
povedených kolejích. V renderované sekvenci vidíte, jak několik vojáků
s jednotky „Stray Dogs“ nasedá spolu s Andrewsem do vrtulníku a
vypravuje se na misi, jejímž cílem je ochrana jedné z rafinerií
v Turkmenistánu. Válka se zatím nerozhořela, proto se počítá
s relativně rutinním výsadkem, což je také důvod, proč může být
přítomen pisálek Andrews. Jenže předpoklady se nenaplní, Černý jestřáb
je sestřelen ze vzduchu a novinář unesen. Válka právě začala.
Většina
mužů z jednotky Stray Dogs nicméně přežívá a hráč se coby jeden z nich
ocitá přímo na frontě. Jak už jsme zmínili, tu musí posunovat směrem
vpřed – dále od klíčových pozic západní aliance a blíže k těm
nepřátelským. Jenže protivník je evidentně v přesile a v opravdu svižné
akci vás nechá vydechnout jen v nehratelných sekvencích, vypravujících
důležité události.
Frontlines vám nepřidělí žádnou pevnou roli a
také parťáky z helikoptéry uvidíte v tom samém vydání jen
v mezisekvencích. Na vlastním bojišti je každý voják bezejmenný a
zaměnitelný. Proč se autoři rozhodli pro tento princip, je jasné po
rozebrání základního
pravidla hry. Jakmile zemřete, nedojde k nahrání předem uložené pozice.
Namísto toho jste znovu vysláni do boje, tedy de facto respawnování
jako v prakticky každé multiplayerové akci. Jenže tady hrajete
singleplayer, a aby to nebylo tak jednoduché, tvůrci počet respawnů
omezili. Záleží přitom na zvolené obtížnosti. Na tu nejjednodušší
budete moct každou misi obživnout až třináctkrát, zatímco na nejtěžší
jenom pětkrát.
Skutečnost, kde na mapě se po zabití znovu
objevíte, závisí jednak na hře, jednak na vás samých. Ve velmi
rozsáhlých úrovních je vaším cílem zabírat speciální body a tím
posouvat frontovou linii stále kupředu. Někdy
jde o blíže nespecifikované pozice, jindy o stanoviště nepřátelské
artilerie, pak zase o fabriku na tanky, kterou je třeba dokonce vyhodit
do povětčí. Jakmile takový bod dobudete, slouží okamžitě jako nová
vstupní brána do hry. Ještě před reinkarnací na bojišti si můžete
změnit vybavení a dokonce i třídu svého bojovníka. Stejně tak určíte
místo, kde se chcete znovu narodit, což se hodí, protože někde narazíte
na bohaté bojové prostředky (tanky, humvee), jinde není nic. Od Battlefieldu 2 se tedy tyto prvky liší jen minimálně.
Po absolutním realismu se pánové a dámy z Kaos Studios rozhodně nepídili. Co se týče optické a zvukové kulisy, je v tomto směru sice vše jako vystřižené z válečných reportáží CNN, ovšem samotná akce se blíží spíše Call of Duty než Operaci Flashpoint a navíc tu často zazní hudba budoucnosti, respektive se objeví technika, kterou třeba Američané v Iráku zatím rozhodně nepoužívají. Jsou tu například EMP výboje, jež ochromí veškerou elektroniku a tím i ovládání mnohých prostředků, zaujmou i stacionární střílny, jež pálí energetické výboje, které drtí nepřátelská vozidla na jeden zásah.
A
pak jsou tu samozřejmě dronové. Tyhle malé, ale navýsost užitečné
pomocníky najdete často v muničních skladech. Někdy se jedná o
miniaturní vrtulníčky, jež však vystřelují pořádně nebezpečné rakety,
jindy zase o rovněž malé robůtky na pásech s kulometem nebo kanónem.
Někteří dronové mají kamikaze úlohu. To znamená, že se vrhnou tam, kde
nadělají nejvíce škod a explodují. Drony ovládáte pomocí dálkového
zařízení, které má ale jen omezený dosah. Proto je třeba vyvážit
vlastní pozici tak, abyste robůtka mohli účinně navigovat do nitra
nepřátelského postavení, a zároveň zůstali mimo dostřel, respektive
oční kontakt protivníků. Pokud totiž řídíte drona, je váš voják
naprosto bezbranný.
Také
v ostatních oblastech se Frontlines realismu příliš nedrží. Voják
dokáže například neomezeně dlouho běžet, a to i s pořádně těžkým
nákladem. Zpočátku sice máte jen pistoli, čtyři granáty a jednu velkou
zbraň, ale brzy si do batůžku přidáte druhý pořádný kvér, raketomet a
navrch drona. A jak už tu padlo, akční model není zrovna
z nejnáročnějších – nejefektivnější taktikou je držet tlačítko pro
střelbu a snažit se trefit co možná nejvíce nepřátel. Koncentrované
dávky se tu příliš nenosí. Ovládání vozidel je rovněž arkádové, což
však nevadí. Postěžovat si však musíme na chování vrtulníku, který není
příliš jednoduché udržet ve vzduchu. Ne snad proto, že by se jako
jediný choval realisticky, nýbrž proto, že jeho fyzikální model někdo
prachsprostě odbyl a on si dělá co chce.
Špatnou
vizitku si dělá rovněž umělá inteligence. Opravdu tristní je AI
parťáků. Jakmile se přiblíží nepřátelská helikoptéra, můžete si být
jistí, že spolubojovník vybavený raketometem po ní nevystřelí, ale bude
se věnovat nějakým minoritním hrozbám. Když dojde k mohutné přestřelce,
nikdo z kamarádů nehledá úkryt – všichni vyběhnou na volné prostranství
a pod protivníkovou palbou padají jako mouchy. Nesmírně frustrující
potom je, když se vám ve vypjatých chvílích suverénně postaví před
hlaveň. Pokud sedíte navíc za stacionárním kulometem a nemůžete se
hnout, je to dvojnásob frustrující. Pokud jde o inteligenci nepřátel,
k vyznamenáním má sice daleko, ovšem jedná o několik tříd lépe než
parťáci.
Je
to právě umělá inteligence, co vás v jinak solidním singleplayerovém
módu upozorní na skutečnost, že Frontlines jsou především
multiplayerovou akci. Po mnoha odehraných partiích je třeba uznat, že
nejde vůbec o špatný titul a zkušenosti vývojářů ze série Battlefield
se nezapře. Koncept frontových linií je skvělý v tom, že boje
koncentruje do jediné oblasti a netříští je do několika bodů zájmu.
Potěší také kvalitně navržené vytváření vojáka, kdy si nevolíte jen
z různých tříd, ale nezávisle na nich si vybíráte i oblíbenou výbavu.
V průběhu bojů ke všemu získáváte zkušenosti, a jakmile dosáhnou tyto
určité výše, dostanete do vínku nějakou tu speciální schopnost.
Přes to všechno si nemyslím, že by Frontlines: Fuel of War ohrozilo Battlefield 2 či snad dokonce Counter-Strike. Jistě, jde o velmi solidní multiplayerovou akci, která do jisté míry potěší i sólisty slušně zpracovanou kampaní, ale především akční model je zpracován možná až příliš arkádově. Šance na úspěch tu však určitě je, autoři však nějakou dobu nesmí polevit ve vydávání patchů, jež by hru dále vyvažovaly.