Objev žánru sběratelské karetní hry byl z obchodního hlediska úžasnější, než vynález spalovacího motoru. Geniální princip Magic: The Gatering převádí do podoby videohry pro PS3 s využitím Eye Toy kamery Eye of Judgment.
Magic měl snad jedinou nevýhodu: byli jste
odkázáni jen na svou fantazii a brzo se veškeré souboje staly čistě
kalkulační záležitostí. Vaše něco s útokem 8 zaútočilo na soupeřovo
něco s obranným číslem 5, a tudíž mu natrhlo řitní věneček. Samozřejmě,
že si to výrobci uvědomovali, a tak dost často spolupracovali s
animátory či komiksovými kreslíři, kteří hráčům předvedli, jak je
jednotlivé vykládání karet děsně cool – viz kupříkladu Yu-Gi-Oh. Byly i
pokusy udělat něco takového přímo v počítači a kupříkladu Magic se
objevil i v PC podobě, ale tam zase chybělo sbírání karet, šmelení,
svačení herních začátečníků a podobné zábavy. A hlavně – hráli jste
sami, jen proti počítači.
Což se teď změnilo. Teď se konečně
na PlayStationu objevila hra, která všechno spojuje dohromady. Hrajete
na počítači a hrajete kartami. Můžete si namíchávat balíčky a dokupovat
karty – a pak je vidíte oživlé, jak se mlátí na obrazovce. Eye of
Judgment.
Ovládněte systém
Je to především zásluha maličkosti zvané Eye Toy. Tu dostanete ke hře, spolu s podložkou a paklíkem karet. Pak už jen stačí zabrat s vševidoucím okem herní pole a položit první kartu. A sledovat, jak vám ožije. A jak se pustí do souboje se soupeřem.
Na rozdíl od Magicu tu nehrajete na životy, ale na ovládnutí pole. Hrací plocha se skládá z devíti čtverců, na které vykládáte karty – pokud jich obsadíte pět, máte vyhráno. Jinak jsou pravidla už hodně podobná. V každém tahu si vyberete kartu, dostanete určitý počet many, za ni pak můžete vyvolávat příšery či sesílat kouzla. Hraje se na kola a během každého kola můžete udělat jednu z několika věcí. Vyvolat příšeru, hodit kouzlo, dát pokyn k útoku. Je samozřejmě na vás, jestli začnete vyvolávat slabší monstra hned na začátku, nebo jestli počkáte, až si nasyslíte trochu many a vypustíte na plochu něco silnějšího.
Pokud dojde na souboj, přepne se hra do arény, kde mají protivníci možnosti si to vyříkat. Nejdřív buší útočník a pak dostane šanci mu to oplatit napadený. Samozřejmě, pokud už v té chvíli není mrtvý, není k útočníkovi otočený zády, nebo jeden z nich nemá dalekopalné zbraně či kouzla. Pak je souboj trochu jednostrannou záležitostí. Do toho ještě promlouvají specializovaná políčka, která dodávají postavám sílu, či jím naopak škodí, možnost spojit útoky a podobné srandy.
Lidé a monstra
Na rozdíl od Magicu, kde sami ovlivňujete přísun many (a jedna z bojových variant byla i přímý útok na zdroje many, takže soupeř mohl mít ruku plnou silných příšer, ale nikdy neměl dost magie na to, aby je mohl vyvolat), tady dostáváte každé kolo stejnou várku – což trochu ubírá možnost taktizování. Na druhou stranu zase musíte víc uvažovat, kam svou příšeru umístíte a jakým směrem jí natočíte.
V „startovním“ balíčku, který je ke hře přibalený, je převaha příšer. Kouzel je jen pár a týkají se hlavně zúrodňování hracích polí, případně získání many obětováním některé ze svých figur. Čili je hra spíš o síle jednotlivých monster... ale to se může s dalšími pakly změnit.
V Eye of Judgment jde i o rychlost. Na rozhodnutí máte určený čas, který není dobré překročit, ale především: hra připomíná piškvorky a pokud budete čekat, až budete moci vyvolat patřičně silné monstrum, může se stát, že soupeř mezitím stihne obsadit celou herní plochu skupinou chcípáků. Pokud je člověk při vyvolávání dost rychlý, tak může vyhrát, aniž by došlo k jedinému souboji.
Vedlejší příznaky
Můžete hrát s počítačem (a to hned na několik obtížnosti), nebo – což je mnohem zábavnější – rozdat si to s kolegou. Nemusí si kupovat přístroj, stačí mu koupit si vlastní karty. i když si nejsem jistý, jak snadno se u nás budou dát sehnat. Vždycky je otázka, jak se ten který nový fenomén chytí. Kdo hrál nějakou magicoidní hru, určitě sám ví, kolik z nich zkrachovalo a že je na nic, mít doma sestavený dokonalý balíček plný smrtících komb, když jste jediný, kdo tu hru hraje. A jelikož je u Eye of Judgement přibaleno kartiček jen pár, suché základní balení, tak by to v tomhle případě nějaké rozšíření opravdu chtělo.
Doufejme, že se u nás tahle hra chytne a balíčky s kartami (a patrně i rozšiřujícími CD s novými animacemi) budou k dostání. Je to splněním snu každého kartičkáře. Už si nemusíte představovat, jak soupeře zadupete do země - můžete to vidět přímo na obrazovce.