CENA ASI 300 CZK
Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

Kriminálník Richard B. Riddick byl konečně dopaden a uvězněn v jednom z nejhorších vězení v galaxii. To mu překvapivě moc nevoní, takže se rozhodne, že z něj v tomto skvělém mixu akce, adventury, plížení, soubojů a kdoví čeho ještě, prostě zdrhne.

Blýská se na lepší časy?
Všichni dobře víme, že hry podle filmů jsou ve většině případů
propadáky. Podívejme se třeba na takové paskvily jako třeba nedávný Knightrider, Terminator: War of the Machines nebo Bad Boys 2 – prostě nic moc. Jenže vyhozené peníze
to nejsou pouze pro případné chudáky, co si hru koupí, ale i pro
vývojářská studia, které do hry natlačí mnohdy i to, co nemají, takže
se reklamní chyták „líbil se jim film, bude se jim líbit i hra“ už
přestává vyplácet a tvůrci prostě musejí přijít s něčím originálnějším.
Díky tomu se už na trhu objevilo několik skutečně kvalitních titulů.
Jako důkaz bych rád uvedl nedávný klenot The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth,
který osobně typuji na real-timeovou strategii roku. No a další perlu
vám představuji právě teď – je podle filmu „Chronicles of Riddick“ a
přišla k nám z konzole X-Box a světe div se – je to další bomba!
Co si pro nás Riddick přichystal?
Příběh filmu je trochu popsán v tabulce. Co se týká hry, podíváme se
pouze do vězení Butcher Bay, ze kterého se, jak je patrné z názvu,
pokusíte dostat. Zhostíte se samozřejmě role Richarda B. Riddicka,
kterého výtečně namluvil sám Vin Diesel a postavička dokonce vypadá
dokonale jako on, takže máte pocit, jako byste hráli film. Přes všechnu opatrnost Riddicka dopadne lovec odměn Johns a chce ho prodat
do nejstřeženější věznice široko daleko. Tam se nakonec dostane, ale že
to tam nebude žádný med je asi jasné. Riddicka nemá rád skoro nikdo –
od svých spoluvězňů, dozorce Abbota i od šéfa celého vězení se dočká
nejednoho výchovného záhlavce a nepěkného slova, takže touha opustit
tento zapadákov vítězí. Riddick je přece drsoň, a tak si se všemi
problémy hravě poradí. Jak, to už je na vás…
|
Nemůžu se rozhodnout, kudy mám jít dál…
Pokud se podíváte na okolní obrázky, asi si řeknete, že je Riddick další tuctová 3D akce
typu „sejmi co se pohne“, ale chyba lávky. Zařadit Riddicka žánrově
není tak lehké, jak se na první pohled může zdát. Jedná se o mix akce,
adventury, stealth akce, pěstních soubojů a kdoví čeho ještě. Jak se to
tedy hraje? Vysvětlím…
Na začátku hry jste dopraveni do věznice. Nemáte žádnou zbraň, všude
jsou dozorci, kamery a kulometné věže, takže jakmile si něco dovolíte,
váš pobyt
se velice zkrátí. Naštěstí je tu i několik spoluvězňů, se kterými si
můžete popovídat a dostat z nich nějaké informace. V tuto chvíli
nastupuje adventurní část, protože spousta vězňů po vás bude něco chtít
– jeden po vás chce, abyste rozhodili sandál jeho nepříteli, druhý vás
varuje, že vám jde někdo po krku a třetí vám nabídne podomácku vyrobený
bodec, ale zadarmo to také nebude. Až vyřešíte těchto pár questíků,
získáte zbraň a události
se trochu pohnou. Teď si budete moci vybrat, zda se kolem stráží budete
nenápadně protahovat, schovávat se ve stínech a potichu likvidovat
jednoho po druhém nebo mezi ně naběhnete a prostě je pokosíte. Ne vždy
máte takto na výběr, ale téměř vždy. Pokud vám cestu hlídá nějaký velký
robot nebo početná hlídka, je poblíž určitě šachta, kterou se tyto
nástrahy dají obejít. Možností je opravdu spousta. Během
hry splníte spousty úkolů, postřílíte desítky strážců, urazíte stovky
metrů ve větracích šachtách, zlikvidujete pár obřích robotů a sami je
budete i řídit, budete ručkovat nad nic netušícími strážemi, likvidovat
je zezadu zlomení vazu, budete čelit nebezpečným potvorám, které
vypustíte ze svých doupat, apod. Je toho skutečně spousta.
Trošku
větší důraz je kladen přece jen na stealth akci, která je zvládnutá
bravurně. Trochu nezvyklé je to, že na obrazovce nevidíte prakticky
žádné indikátory. Žádné kolik Riddickovi zbývá zdraví
(to symbolizuje pouze několik čtverečků v rohu obrazovky), žádné kolik
nábojů vám zbývá (to je na displeji u zbraně), atd. To, jak nebo není
Riddick vidět je znázorněno zabarvení obrazovky do fialova. Tichý pohyb
se aktivuje automaticky, když se skrčíte a obrazovka se trošku
protáhne. Je to sice trochu nezvyklé, ale časem si na to tak zvyknete,
že si to nebudete umět představit jinak. Krátce po začátku také budete
moci libovolně využívat Riddickovu schopnost vidět ve tmě, bez které
byste se, i pokud nechce jít stealth cestou, daleko nedostali. A když
už o té stealth cestě
mluvím, musím se zmínit o tichém likvidování protivníků. Pokud je k vám
zmetek otočen zády, není problém mu zlomit vaz, ale i na to máte
několik způsobů. Máte možnost k němu prostě přijít a jedním rychlým
pohybem ho jednoduše zabít. Je to sice rychlé a efektivní, ale také
celkem hlučné, takže tím můžete přilákat třeba toho Lojzu za rohem.
Proto je tu i druhý způsob – Riddick zmetka chytne pod krkem a bude ho
pomalu škrtit, takže vás nikdo neuslyší, ale zase to trvá déle. Riddick
dokonce umí protivníky likvidovat i zepředu – hbitě chytne nepřítelovu
zbraň, otočí mu jí v pazourách a jednoduše mu vystřelí mozek, což není
sice moc tiché, ale vypadá to skvěle :).
Rozhodíme jim sandál…
Boj je také kapitola sama pro sebe. Boj na dálku probíhá celkem
klasicky, prostě vezmete do ruky bouchačku a kosíte, ale i tady je
několik originálních prvků. To, že zbývající náboje jsou pouze na
displeji zbraně je napsáno výše. Nevidíte ani kolik nábojů máte celkem.
Pouze vždy, když Riddick mění zásobník, se vám zobrazí, kolik zásobníků
ještě máte v zásobě. Pokud chcete vyměnit zásobník a ještě není
prázdný, přijdete i o zbytek nábojů, které v něm ještě jsou. To už jsme
viděli třeba v Mafii, ale na rozdíl od ostatních her tu není ani
zaměřovač. Bude vám muset stačit ten laserový, co je u zbraně. Jedinou
nevýhodou je to, že je tu málo zbraní. Pistoli skoro nevyužijete,
samopal zas tak účinný není, takže všechno obstará brokovnice, bez
které bych byl skutečně v háji. Je tu sice ještě rotační kulomet, ale
ten je až skoro na konci a Riddick se s ním hýbe pomaleji než moje
babička, takže taky nic moc. Během hry získáte sice i skvělý omračovač,
který má neomezeně nábojů, ale bude to v době, kdy jinou zbraň mít
nebudete, takže za něj budete ještě rádi (hlavně kvůli tomu, že
nepřítele vyřadí jedinou ránou – Riddick k němu pak přijde a surově ho
usmrtí na zemi brutálním kopnutím).
|
Boj na blízko má ale také co nabídnout. Během hry budete mít nespočet možností, jak dát někomu nakládačku, ať už v oficiálním vězeňském turnaji nebo prostě v sebeobraně, a protože střelnou zbraň mít nebudete, musíte si vystačit s tím, co vám vězení nabídne. Samotné pěsti tak účinné nejsou, proto tu máme nejrůznější amatérsky vyrobené bodce, šroubováky, skalpely, boxery, apod. Samotný boj probíhá tak, že držíte klávesu pro útok a šipkami udáváte směr pohybů. Je to vyřešeno skvěle a celkově to i skvěle vypadá.
Zabojujete si také v obřích robotech a obrněných skafandrech. Během hry se totiž dostanete i do zbrojnice, kde pár takových mazlíků je. To už se jináč prochází chodbami, když to do nepřátel pražíte z těžkého kulometu a raketometu. Sice to není moc stealth, ale účinné je to taky :). Občas se sice s podobným robotem utkáte, ale není to nikdy tak hrozného, protože se v něm velice pomalu otáčí, takže stačí obíhat a obíhat. Pouze v jednom případě musíte trochu použít hlavu, ale to už prozrazuji moc.
Vezení se vším všudy
Design vězení Butcher Bay je vypracováno bravurně. Všude je znát
fantastický smysl pro detail. Nejde o žádné halabala naházené místnosti
za sebe, ale o propracovaný systém cel, kontrolních místností a dalších
míst, které do vězení prostě patří. Každá místnost má svůj smysl a
logicky do mapy zapadá. Podíváte se do méně nebezpečného oddělení, ale
i do dolů, kde už to není takový med. A přestože je vězení celkem
rozlehlé, nikdy se vám nestane, že byste někam zabloudili nebo nevěděli
co dál.
Potkáte také spoustu postav, od běžných strážců, přes spousty spoluvězňů až k těm hlavním prevítům. Kromě strážců, kteří mají většinou stejnou uniformu s helmou a od sebe je prakticky nerozeznáte je každý vězeň unikátní. Má svůj obličej (mnohdy stylově znetvořen), hlas, oblečení, případně tetování, apod. Je to až puntičkářství, kam až tvůrci zašli.
A jelikož jsme v jednom z nejhorších vězení v galaxii, nenajdeme zde žádnou vytříbenou mluvu, ale poctivý vězeňský dialekt. No prostě lítaj prdele za každým druhým slovem :). Všude na stěnách jsou načmárané sprosté vzkazy a vězni pro slovo na F nejdou daleko, takže tato hra určitě není určena mladším hráčům.
Celkové shrnutí
Riddickův útěk z Butcher Bay je skutečně skvělá hra. Hratelnost ještě
umocňují takové perličky jako hledání krabiček cigaret na většinou
těžko přístupných nebo špatně viditelných místech. Tyto krabičky vám
zpřístupňují tuny bolusového materiálu o vývoji hry a filmu, spoustu
původních artworků a konceptů, apod. Po dohrání hry se vám také
zpřístupní rozehrát hru znovu v „Developer’s Cut“ módu, kde uslyšíte
poznámky tvůrců o vývoji hry, apod. Super!
Pokud se rozhodnete Riddicka si zahrát, budete odměněni hrou se skvělou grafikou, perfektním designem, výborným a drsným namluvením a spoustou dalších libůstek, které jsou popsané výše. Jednoznačně do toho jděte!
Výrobce/Vydavatel | Starbreeze Studios / Vivendi Universal |
Distibtor ČR | cenega |
Platforma | PC |
Multiplayer | Ne |
Minimální konfiguace | CPU 1800MHz, 256MB RAM |
Doporučená konfiguace | CPU 2600MHz, 512MB RAM |