Cena 1700 czk BOMBA KUpTE TO
Burnout Paradise - cesta do města za destrukcí

Pokud vám v žilách koluje vyjetý olej a vaše auto tahá nárazník po zemi, nemáte o čem přemýšlet. A vy ostatní vlastně taky ne.
- .Zdařilý přechod ke konceptu otevřeného města
- .Opět o něco ukrutnější akce
- .Z hlediska velikosti i orientace dobře navržená mapa
- .Tuny věcí ke splnění ...
- .… díky nimž máte pořád co dělat …
- .… a pořád vás to baví
- .Úvod může být tuhý
- .Provoz v závodech není generován náhodně
Nový
Burnout sice možná nepatří k těm úplně nejočekávanějším hrám, ale
vzhledem k tomu, že předchozí díly jsou v našem redakčním žebříčku
postaveny opravdu hodně vysoko, čekali jsme na Paradise jako na
smilování boží. Naše pocity ovšem byly značně smíšené – na jedné straně
očekávání té nejdivočejší závodní akce,
jakou svět viděl, ale na druhé straně obavy, co s důvěrně známou
divočinou udělá koncept otevřeného města. Jak ale již můžete vidět o
kousek výš, náš strach byl v podstatě zbytečný.
Jakmile se poprvé objevíte v Paradise City, máte k dispozici prakticky úplně všechno.
Nedá se sice říci, že by přechod do města, jehož všechny ulice jsou volně přístupné od
úplně prvního okamžiku po spuštění hry, byl zcela bezproblémový, ale
garantujeme vám, že to budete ve výsledku brát jako velmi rozumnou daň
za všechny ty skvělé momenty, které vám Burnout Paradise připraví a
které se začnou objevovat od prvních chvil v ulicích Paradise City. Tak
například hned titulní skladba nemohla být zvolena lépe – v Paradise
City od Guns n' Roses se vedle zelené trávy a krásných děvčat zpívá i o
návratu domů, což na tuto hru pasuje naprosto dokonale. Uznáváme, že
tento „detail“ nadchne především spíše starší ročníky, které zmíněnou
kapelu pamatují ještě i v dobách její největší slávy a/nebo žijí s
touto závodní sérií od prvních dílů, ale nikdo tady netvrdí, že nový
Burnout měří všem stejně.
BONUSWEB VIDEO
www.youtube.com/bonusweb
Vaše putování ulicemi začíná na šrotišti, kde si vyberete
svůj první vrak a vydáte se s ním k prvnímu průzkumu. V tento okamžik
to sice působí poněkud násilně „stylově“, ale
nemějte strach, již brzy zjistíte, že se vlastně jedná o velmi logický
tah. Z toho ovšem plyne, že vaše dýchavičná herka sotva drží pohromadě,
ale naštěstí je hned kousek vedle opravna, kde ji bleskurychle opraví
do výtečné kondice. Nemusíte mít ovšem nejmenší strach, že vás čeká
složité ladění parametrů nebo „zábavná“ minihra, v níž byste si
prostřednictvím pohybů Sixaxisem sami museli vyklepat zmuchlané plechy.
Nic takového – stačí pouze projet pod jakousi stříškou, která je k
opravně „přilepena“ a během krátkého dynamického střihu se vaše auto
hodí ze stavu téměř nepojízdné rachotiny do stavu fungl nového bouráku.
Celé to netrvá déle než dvě sekundy, po nichž už zase pádíte ukrutnou
rychlostí vstříc dalšímu vítězství. Tím chceme naznačit, že opravny lze
používat nejen při volném průjezdu městem, ale zejména i v průběhu
závodů, což je nebývale praktické zejména v režimech, kdy se každá
bouračka počítá (Road Rage a nový mód Marked Man, v němž musíte dojet z
místa A do lokace B, při čemž se vás snaží sejmout banda slušně
dotěrných nepřátel).
Vedle opraven jsou ale po městě rozmístěny ještě i lakovny a čerpací stanice. V prvním případě je asi zřejmé, že průjezdem změníte nátěr
vašeho vozu, v případě druhém si pak doplníte boost, což je opět značně
praktické zejména v situacích, kdy se v závěrečném rovném úseku řítíte
v balíku pěti vozů, což je situace, v níž ke tragédii není nikdy
daleko. Benzinka pak představuje skutečnou spásu, díky níž se soupeřům
vzdálíte a cílem následně projedete hrdinsky, slavně a s notnou úlevou.
Zase až tak jednoduché to ale v reálu není. Nejen že tato „zařízení“
nejsou na každém kroku, ale hlavně si je musíte neprve najít. Na mapě
se vám pak objevují pouze ty benzinky, lakovny, opravny a šroťáky,
které jste již objevili v rámci průzkumu města. K bloumání ulicemi jste
ale nenásilně nuceni i z několika dalších důvodů.
Když nad tím tak uvažujeme, tak úvod je vlastně snad jediným větším záporem hry.
Paradoxně jím ale není nutnost nastudovat si mapu města. Ta je totiž navržena velmi dobře, takže si člověk
rozhodně nemusí pamatovat každý zdejší barák nebo zatáčku. Vtip je
totiž v tom, že víceméně každá dílčí část mapy má nějaký bod, jenž se
odlišuje od okolí – může to být například podivně tvarovaná
nestandardní křižovatka, vlakové koleje nebo třeba nájezd na zdejší
dálniční okruh. Po pár hodinách strávených v Paradise City se tak již
budete poměrně dost dobře orientovat na základě kritérií typu „dojedu k
té a té křižovatce a tam se dám doprava“, díky čemuž vám pak k
orientaci bude postačovat i maý výřez mapy v rohu obrazovky v kombinaci
s kompasem, a to nezávisle na tom, jak ukrutnými rychlostmi se budete
řítit. Jo, nějaká rozumně fungující šipka by určitě taky bodla, ale na
druhou stranu by se pak koncept otevřeného města uplatnil pouze v
případě, že byste v závodě zahořeli touhou po alternativní trase.
Takhle je alternativní prakticky každá trasa, nehledě na to, že hrubý
nástin směru vám hra naznačuje zvukem blinkrů.
Vraťme
se ale k již zmíněnému bloumání ulicemi. Je naprosto vynikající, že nám
zde tvůrci připravili dostatek různých aktivit, takže se jízda mimo
závody rozhodně neomezuje pouze na dojetí k dalšímu závodu. Mimochodem,
jak již asi dávno víte, závody jsou rozmístěny na křižovatkách, takže
stačí dojet k semaforům, stisknout požadovanou dvojici postranních
tlačítek a během okamžiku už si to hasíte pro další slavné vítězství,
případně tedy do šrotu. Každopádně ale počítejte s tím, že k
vyhlédnutému závodu mnohdy ani nedojedete. Je zde totiž taková spousta
postranních aktivit, že mnohdy ani nebudete vědět, co dělat dřív. Ve
výsledku tak máte stále co na práci a to až do relativně dost pozdních
fází hry. Po městě je totiž rozmístěno velké množství žlutých bariér a
billboardů (v případě bariér jsou to rovné čtyři stovky) a v ideálním
případě byste je měli všechny zbourat. Takže si tak piánko jedete a
najednou uvidíte bariéru.
Zboříte ji a ocitnete se v něaké zkratce. O kousek dál vidíte další, tak jedete k ní a po chvilce zjistíte, že vás úzká cesta
zavedla úplně jinam než jste původně chtěli. No nevadí, tak se vydáte
znovu k plánovanému závodu. Po chvíli ale uvidíte billboard a zkrátka
vám to nedá, abyste nezkusili najít rampu nebo nějaký jiný nájezd,
který vám umožní zbořit i tento reklamní poutač. Mezitím docela snadno
zapomenete, kam jste to původně vlastně chtěli jet a ať už si
vzpomenete nebo si vyberete nějaký jiný závod, nebezpečenstím svodů z
vytýčené cesty stále není konec. Čas od času se kolem vás totiž prožene
nějaký namachrovaný týpek v nablýskaném bouráku a burnouťácká čest vám
zkrátka nedovolí, abyste se nevydali ho sejmout. Zvláště když tentokrát
se navíc jedná i o způsob, jakým se získávají nové vozy do garáže. Tedy
pardon, na šroťák.
V okamžiku, kdy totiž pošlete dotyčné naleštěné auto
do šrotu, máte ho k dispozici naprosto logicky na šrotovišti. Tím
hlavním, co chceme tímto odstavcem říci, je ovšem skutečnost, že jednak
zde nuda opravdu příliš nehrozí a jedenak že dohrát Burnout Paradise na
100% je téměř nadlidský úkol a pakliže jsme v
minulých dílech považovali za vrchol zajet na zlato závody s formulemi,
tak to je skutečně čajíček oproti tomu najít například všech 400
zátarasů a ještě si pamatovat, které jsou již započítány a které ne.
Prostě mazec. A to jsme se ještě ani nezmínili o tzv. super-skocích,
které jsou další položkou ke kompletci. Jak již název napovídá, jedná
se o místa, kde je možné provést spektakulární skoky. Pochopitelně
nestačí pouza najít tato místa, ale skoky i provést a ve zdraví přežít.
Za zmínku rohodně stojí i zcela nekompromisní přístup hry k hráčům.
Jakmile se poprvé objevíte v Paradise City, máte k dispozici kromě aut
prakticky úplně všechno. A dělejte si s tím co chcete. Úvodní seznámení je tak možná poněkud náročnější, ale jak již jednou zaznělo, je to více než přijatelná daň za skvělý herní zážitek, jenž začíná
nabývat kontur hned s prvními zkušenostmi. I v pokročilejších fázích
hry asi budete potřebovat v průběhu závodu hru přerušit a zkonzultovat
aktuální situaci s mapou, ale není to nijak hrozné. Třeba již jen
proto, že velikost Paradise City je tak akorát, abyste se tam po čase
dokázali již docela slušně najít a orientovat, a nebo proto, že tvůrci
velmi rozumně stanovili jen několik míst, kde se nacházejí cíle závodů.
A nebudeme zase až tak moc přehánět, když řekneme, že se stačí naučit
právě ta místa, kam se závodí a máte do značné míry vystaráno. Jasně,
každý závod startuje z jiné křižovatky, ale v tu chvíli do hry opět
přicházejí ona „význačná místa“ na mapě, o nichž byla řeč výše.
Což nám připomíná i velmi promyšlený návrh města řekněme z hlediska dopravního. Velikost
města, směr ulic a zatáček, to vše má vliv na herní zážitek, respektive
na volbu trasy v závodě. Hra nám ale dává mnohem více možností, čímž
nemyslíme pouze tradiční zkratky, jichž je zde mimochodem množství
větší než požehnané. Navíc je zde ale ještě dálniční okruh a železniční
koleje, které jsou zcela ideální pro skutečně rychlou jízdu. Jejich
záludnost ale spočívá v tom, že se na ně nedá vjet a zejména pak z nich
sjet, kde se vám zlíbí, a tak je potřeba mít přesně zmapované, odkud
kam se jede, a zda tedy bude výhodné dálnici nebo koleje použít.
Neexistuje totiž mnoho případů v nichž byste zažívali větší zmar než v
okamžiku, kdy s s naprosto pohodovým náskokem dojedete po kolejišti k
cíli na vzdálenost dvou bloků, ale abyste sjeli zpátky dolů do ulic,
tak si musíte zajet ještě slušnou štreku k místu, kde se dá z kolejí
sjet. Takže bacha na to, chce to mít místopis Paradise City již vcelku
slušně zmáknutý.
Stejně
jako všechny zdejší zkratky. Ty totiž mnohdy vedou dost
nepředvídatelně, takže se vám nejednou stane, že si ve snaze o zkrácení
trasy a odlehčení od ukrutné závodní vřavy cestu „zkrátíte“ zkratkou,
která vede úplně jimým směrem než ve skutečnosti potřebujete. Ne vždy
si za to však budete moci sami. Pokud si myslíte, že soupeři zde budou
jen útrpně čekat, až je počastujete takedownem, tak na to hodně rychle
zapomeňte. Pak se totiž nebudete divit, když vás v rámci nějaké
drsnější strkanice protivníci vytlačí právě do některé ze zkratek.
Namísto podivování ale budete jen skřípat zuby v případě, že se bude
jednat právě o zkratku vedoucí úplně jinam než by se vám hodilo. A s
tím souvsí ještě jedna věc. Podobně jako se zkratkami se to má i s
křižovatkami. V závodech se pochopitelně nehraje ani na pravidla
silničního provozu ani na vzájemnou ohleduplnost mezi řidiči, takže se
tu bojuje hlava nehlava, křižovatka nekřižovatka. Když se ale dostanete
do kotrmelců těsně před křižovatkou, není nic neobvyklého, že zahučíte
do jiné odbočky
než
jste původně měli v plánu. Následně se velmi pravděpodobně rozmáznete o
svodidla nebo přilehlou zástavbu, přičemž hra vaše auto nahodí vždy do
směru, v němž jste skončili a nikoliv do směru k cíli. To bývá poměrně
nepříjemná věc, protože vás to stojí drahocenný čas potřebný na
otáčení, ale na druhou stranu to plně koresponduje s tím, že hra vás
nijak neomezuje a nechává vás plavat jak se vám zlíbí (v úvodu hry tedy
spíše jak umíte). Vždyť co když jste právě tam chtěli ve skutečbnosti
jet? Jo, zní to poměrně nesmyslně, ale na druhou stranu, smrt na
silnicích se taky neptá, jestli jste jeli k tetě do Humpolce nebo
jestli zrovna vezete kradený písek na stavbu.
|
V
tuto chvíli tak asi není nutné se příliš zabývat technickým
zpracováním. To je pochopitelně velmi dobré, přestože se dnes, kdy s
námi jsou konzole nové generace již přes dva roky, nejedná o takový
úžas, jaký nám ve své době přípravil Burnout 3,
jenž v rámci jedné platformy znamenal téměř neskutečný pokrok oproti
dílům předchozím. Bylo by ale trestuhodné zdejší grafiku včetně
spektakulárních bouraček neocenit, stejně jako opět svědomitě
poskládaný soundtrack, jenž je sice ne zcela inovativně laděn do podoby
místního rádia, ale když už nic, tak vám jeho prostřednictvím moderátor
sdělí i něco užitečných informací, které se budou hodit zejména v
úvodu, kdy budete ve hře ještě trochu tápat. A když nad tím tak
uvažujeme, tak úvod je vlastně snad jediným větším záporem hry. Je
totiž nemilosrdný a je potřeba ho překonat. Autorům se ale podařilo
pojmout hru tak, že i přes úplně nové prostředí, zde budete velmi
rychle jako doma, čímž jestě více nabývá na trefnosti titulární skladba
od GNR. A pak se již jedná téměř o arkádovou nirvánu.