cena 1900 czk
Bladestorm: The Hundred Years War

Ve skutečnosti až překvapivě zajímavá věc, ale bohužel se zejména v úvodu tváří, jako by hráče cíleně odrazovala.
Hry
od firmy Koei se u nás příliš velké oblibě netěší. Jedná se zejména o
to, že máme podvědomě zafixováno, že všechno od Koei jsou vlastně jen
převlečení Dynasty Warriors.
Při bližším pohledu do portfolia této firmy ale vidíme, že zaprvé
nabízí velmi slušný počet nejrůznějších titulů, ale hlavně zadruhé, že
ve skutečnosti jsou mezi nimi docela velké rozdíly. Vždyť třeba již jen
vedlejší řada Empires v rámci značky Dynasty Warrior přistupuje k
tématice „davových rubaček“ o poznání jinak než hlavní série. Průšvih
ale je, že z pohledu Evropana se to všechno jeví jako převlečení
Dynasty Warriors.
V samotném úvodu vás tvůrci snad chtějí přímo odradit.
Pokud jste tedy z tohoto důvodu již zlomili nad
Bladestormem hůl, možná byste mohli zkusit ji ještě nějak zdrátovat a
číselné hodnocení, které se skví o kousek výše, tentokrát neberte zase
až tak vážně. Bladestorm je totiž ve skutečnosti docela zajímavým
počinem, akorát že je celkově takový nějaký docela nijaký. Uznávám, že
se jedná o obrat, který by svou popisností mohl kandidovat na místo v
recenzi v kdejakém hudebním časopise, ale tahle hra zkrátka nemá šťávu
ani nic, čím by dokázala nějak razantněji přitáhnout. V samotném úvodu
vás tvůrci dokonce snad chtějí přímo odradit.
Přestože se v zásadě opět jedná o titul, kde se na bojištích střetávají početné armády, nestačí pouze drtit dva čudlíky. Je tady spousta věcí, jako například na akční hru již vcelku dost pokročilé RPG prvky, což vám hra vcelku vhodně chce v úvodu vysvětlit. Jenomže to činí způsobem, který nudí a místo toho, abyste se už dostali do nějaké první pořádné bitvy, tak čtete dlouhý sled vysvětlujících titulků. A jelikož se tu toho vysvětluje docela dost, pak vězte, že na konci stejně nebudete ani tušit, o čem byla řeč někde v úvodu. Manuál je ale naštěstí proveden dostatečně zodpovědně.
VIDEO
Jak
již název naznačuje, nepohybujeme se tentokrát ani ve feudálním
Japonsku ani Číně, ale promenádujeme se po polích orných, ale zejména
pak válečných, kousek tady za humny. Hlavním tématem je stoletá válka
mezi Anglií a Francií a jelikož v Koei vždy dbali na to, aby jejich hry
stály na nějakém skutečném historickém základě (který si tedy místy
lehce přizpůsobí), tak se zde mimo jiné potkáváme i s postavami jako
dnas již poměrně dost zprofanovaná Johanka z Arku nebo princ Edward.
Úsměvná v této souvislosti ale je skutečnost, že vůdcové obou mocností
jsou zde označováni jako „King of England“ respektive „King of France“.
Chce to ale v prvé řadě si všechny zdejší principy zažít, protože zpočátku je celá hra stašně nepřehledná.
To, že se hordy chlapů tentokrát melou v jiné části světa je ale spíše vedlejší. Podstatnější
je ovšem poměrně zásadní změna hratelnosti oproti tomu, jak je zde
obecně vnímán fenomén Dynasty Warriors. I tentokráte sice ovládáte
jednoho jediného člověka, ale ten zde vystupuje víceméně jen jako
velitel jednotek. Jinými slovy ovládáte a komandujete různé druhy
vojáků tak, abyste rozsekali ty nepřátelské. Mimochodem, hrajete za
nájemného žoldáka, takže v každé misi můžete hrát za jinou stranu.
Každopádně pokud za zády nemáte solidní skupinku vojáků, moc toho
nezvládnete, respektive bez „podpůrné“ skupiny zde plno klíčových věcí
ani nelaze udělat.
Na výběr je poměrně slušné množství typů vojáků počínaje
klasickými pěšáky přes kopiníky či lučištníky až po jízdu. V kombinaci
s různými modifikacemi a upgrady tak dostáváme vcelku dost prostoru pro
nejrůznější taktizování a podobně. Pochopitelně že se různé složky
armády neliší pouze vzhledem případně údernou silou, ale podle rozšířeného
pravidla kámen-nůžky-papír jsou některé jednotky v daných situacích
vhodnější než jiné a naopak. V praxi tak sice můžete rozmetat jízdu
tím, že na ni naběhnete s pěšáky s krátkými meči, ale nedivte se, že
poté, co se jezdci projedou vašimi řadami tam a zase zpátky, bude váš
bojový houfec už „poněkud“ méně početný. Podobně třeba lučištníci – je
to náramná legrace ostřelovat nepřítele pěkně z dálky a pozorovat, jak
vám roste skóre, zatímco jemu padají vojáci jako švestky, ale to vše
pouze do okamžiku, než se k vám rozeběhnou. V tu chvíli nezbývá než
pelášit někam pryč, jelikož by vaši lučištníci zalehli do věčných
lovišť fotbalovou terminologií řečeno – po prvním náběhu.
Jak již bylo naznačeno, chce to ale v prvé řadě si všechny
zdejší principy zažít, protože zpočátku je celá hra stašně nepřehledná.
Nejenže máte v prvních momentech neustálou nutkavou tendenci umlátit to
všechno sami, ale svého avatara při střetech početnějších skupin mnohdy
ani nevidíte. Přiběhnete k nepříteli, rozkážete
svým mužům, aby zuřivě útočili, a zmizíte si z dohledu někde vprostřed
chumlu a mnohdy se najdete zase až v okamžiku, kdy z davu elegantně
vyletíte poté, co slíznete nějakou tu petardu. Trošku nešikovně, snad
až zbytečně, se jeví vaše osobní zdraví. Vzhledem k tomu, že zde je v
prvé řadě nutné správně komandovat a kombinovat vojáky, je trochu
nemilé, že se musíte starat ještě i o své zdraví. Zvláště když z
podstaty celého zdejšího systému prakticky nemůžete být osamoceni,
jelikož v tomto případě jste značně bezmocní. Takže když vám soupeř
vymlátí vaši skupinku, znamená to samo o sobě vcelku problém. Na druhou
stranu je ale fakt, že se mezi skupinami přepínáte stiskem jediného
tlačítka, takže to, pravda, zase až takový problém není.
|
Ruku
v ruce s celkově nevýrazným projevem Bladestormu jde i jeho technické
zpracování. Početné armády jsou sice fajn, ale je jasné, že do detailů
grafici tím pádem asi příliš zacházet nemohli. Tentokrát nás ale jímá
silné podezření, že se s tím grafici mazali ještě o něco méně než
obvykle. Zkrátka a dobře, na grafice není zajímavého vůbec nic. Snad
tedy až na to, že když se dvě početné skupiny vojáků do sebe pustí a
promíchají se, tak absolutně nemáte šanci usledovat, co že se to
vlastně děje, natož abyste dokázali odhadnout, kdo že to asi průběžně
vyhrává.
I přes řadu výtek je ale potřeba zdůraznit jednu věc, která z předchozího textu asi nemusí být úplně zřejmá. Bladestorm je ve skutečnosti docela zajímavou hrou. Ovládání celých skupin namísto jediného udatného reka působí ve hře tohoto typu poměrně neotřele a když proniknete do tajů všech zdejších menu, vylepšovacích systémů a vlastností jednotek, jedná se o záležitost, která se sice asi nedá označit jako vyloženě komplexní, ale jako hlubší, než by se na první dojem mohlo zdát, rozhodně ano. Takže je nakonec i docela škoda, že z pohledu běžného středoevropského hráče se i Bladestorm bude jevit asi jen jako převlečení Dynasty Warriors.