CENA OKOLO 1400 CZK
Blacksite: Area 51 - táhni domů, ufoune

Smíříte-li se s pobíháním po nedokonalých úrovních a nevalnou umělou inteligencí, budete možná spokojeni. Nejde o nic jiného než vystřílení stovek a tisíc mimozemských monster nenáročnou formou.
- .drsná akce
- .vizuálně velkolepé
- .příliš generické
- .špatná AI
Letošní
podzim mají akční hráči žně, které začínají být až kontraproduktivní, a
to z jednoduchého důvodu: kdo má všechny ty vysoce kvalitní střílečky
stíhat hrát (a samozřejmě kde brát peníze
na koupi)? Vysokými hodnoceními se to jen hemží a kousky jako Crysis,
Call of Duty 4 či Hal-Life 2: Episode Two přeci nelze minout. To by
byly ty největší hity, ovšem v druhém sledu přichází sice ne tak
marketingově vyhypované, často obyčejně působící, ale pořád kvalitní
akce. Mezi ně bezesporu patří nový Soldier of Fortune a právě i
Blacksite, jenž je pokračováním velmi nadprůměrné střílečky Area 51.
Pokračování si vzalo do parády nejzkušenější studio společnosti Midway,
kterému šéfuje známý Harvey Smith (pracoval například na Thiefovi či
Deus Ex) a naše očekávání tak nebyla vůbec nízká.
Blacksite
na svého předchůdce víceméně nenavazuje, tedy pokud nebereme v potaz
zápletku točící se kolem agresivních mimozemšťanů. Navzdory očekávání
se na úvod v roli ostříleného vojáka Aerana Pierce a jeho jednotky
podíváte do dnes hrami oblíbeného Iráku. Potíráte tu jednoho teroristu
za druhým, když tu narazíte na zvláštní kousek nejspíš mimozemského
původu, jenž vás připraví o jednoho z parťáků. Nastává přerušení a hra
navazuje až o tři roky později – to už jste v plné
polní v Nevadě, a než řeknete alien, už se na vás valí hordy podivných
brouků, kteří se na tomto mýty opředeném místě nebývale rozmnožili.
Od Blacksite nečekejte nic než pořádnou adrenalinovou jízdu v arkádovém stylu. Hra je o něco otevřenější než třeba Call of Duty 4,
takže se po některých úrovních lze prohánět poměrně volně a napadat
ukrývající se protivníky z různých stran. Rozhodně ale nečekejte
možnost řešení situací mnoha způsoby jako v Crysis.
Většinou stejně poběžíte rovnou za nosem a cestou budete kosit jednoho
brouka za druhým. Tvůrcům se bohužel nepodařilo dosáhnout atmosféry
opravdu velkého konfliktu, byť čistě
teoreticky měli potenciál větší než ostatní akce. Přes všechna ta
monumentální videa, co jste ze hry viděli, chtě nechtě musíme vyjevit,
že vás hra nejspíše nestrhne tak, jak byste si představovali. Na to má
příliš roztahané tempo. Blacksite naopak trpí nedostatkem okolní
variability. Pokud si odmyslíte misi na Středním východě, budete se
pohybovat už pouze v pusté Nevadské poušti, občas zpestřené nějakou tou
vesničkou. Když už se dostanete do interiéru, je snad ještě odbytější
než venkovní prostranství. Přitom se čím dál tím více ukazuje, jak je
atraktivita prostředí pro podobné hry podstatná.
V marketingových materiálech si nešlo nevšimnout zmínky o jakémsi morálním systému
parťáků. Ti by měli mít svou hlavu a chovat se podobně jako jejich
reálné protějšky. To znamená, že když se vám v boji daří, mají mnohem
lepší schopnosti
a válečné nadšení, tudíž jsou výraznějším přínosem v boji. Ve chvíli,
kdy začnete kazit na co vystřelíte, jde to i s jejich snahou z kopce.
Teorie lákavá, v praxi to ale zaznamenají jen ti nejvšímavější hráči,
navíc jen v opravdu extrémních situacích, přičemž tam tvůrce
podezříváme, že tuto featuru aktivovali záměrně, protože samozřejmě
věděli, kde se strhnou velké přestřelky. Určitá konstantnost v chování
spolubojovníků je však nevysledovatelná. V každé z misí přitom máte k
ruce dva až tři parťáky, jimž lze zadávat nejelementárnější rozkazy. V
boji jich ale příliš nevyužijete – jednak zjistíte, že si z nich
kamarádi moc nedělají a raději naběhnou do vřavy na vlastní pěst, aby
se nechali skolit a čekali na chvíli, až vystřílíte celou scénu a mohli
zase v klidu vstát, jednak v líté akci ani nebudete komandování stíhat.
Bohužel ze spolubojovníků nemáte pocit, že by byli jakýmkoliv přínosem,
jako například v Call of Duty 4. Jejich role se tak brzy omezí na pouhé
otevírače dveří, protože sami touto „dovedností“ neoplýváte.
Ani
umělá inteligence mimozemských monster není valná, vlastně o nějaké AI
není důvod mluvit. Nějakých sedm typů brouků se na vás neustále vrhá,
občas postává i za překážkami, ale vlastní iniciativu v nějakém krytí
nečekejte. Vrcholem hry jsou pak souboje s bossy, kteří jsou vizuálně
monumentální. Bohužel z nich tvůrci nevytěžili tu pravou výzvu a není
tak problém je dostat během několika okamžiků. Každý z nich sice má
určité slabé místo, hra vám ho ale dopředu neváhá prozradit, a pokud se
na něj zaměříte, nebudete mít problém. A tak je to ve hře se vším –
Blacksite jednoduše spoléhá především na efekt, to co si odnesete ze
samotné akce, je podružnější. V tomto duchu se nese i neuspokojivý
závěr, kterého dosáhnete za nějakých deset hodin hodně stereotypního
vystřílení čtyřiatřiceti misí. Vedle singleplayeru nechybí ani hra více
hráčů, která není špatná a po nějakou tu hodinku dokáže zabavit, více
ale nečekejte. Je to dáno obyčejnými módy typu deathmatch či capture
the flag, jichž se může účastnit až desítka hráčů. Na relativně
rozlehlých mapách lze najít nejrůznější power-upy, ty se ale o přílišné
ozvláštnění hry nepostarají. Blacksite tak i v multiplayeru zůstává
rychlou, avšak ničí významnou akcí.
Grafiku hry ale musíme pochválit. Kvalita Unreal engine 3 je rozhodně znát na každém kousku zdejšího světa. Monstra jsou vyvedena opravdu nápaditě, je na nich vidět detailní práce. Textury mají vysoké rozlišení a na efekty je radost se dívat. Technologie tedy par exellance, bohužel si s ní tvůrci nedokázali dostatečně vyhrát, a jak už jsme zmínili, úrovně trpí prázdnotou a stereotypem.
Jistě nejsme jediní, kdo se na Blacksite těšil a výsledkem bude nejspíše zklamán. Nejde však o špatnou hru. Smíříte-li se s pobíháním po nedokonalých úrovních a nevalnou umělou inteligencí, budete možná spokojeni. Nejde o nic jiného než vystřílení stovek a tisíc mimozemských monster nenáročnou formou. Přitom je radost se dívat na všechno to dění na obrazovce. Kdo upřednostňuje zevnějšek před vnitřním obsahem, nemá co řešit. Ostatním doporučíme jiné akce – stačí se podívat do rubriky posledních recenzí, kde si s velkou pravděpodobností vyberete zajímavější kousek.
P.S.: Česká verze (titulky) vychází až začátkem února 2008 za nižší cenu, anglická na konci listopadu (ČR).
BlackSite: Area 51
Výrobce/Vydavatel | Midway / Midway |
Distibtor ČR | CD Projekt |
Platforma | PC |
Multiplayer | Ano |
Minimální konfiguace | CPU 1,5 GHz, 1 GB RAM, 128 MB 3D karta |
Doporučená konfiguace | CPU 2,5 GHz, 1,5 GB RAM, 256 MB 3D karta |