CENA:2000 CZK
Assassin's Creed: simulátor vraha 12. století

Něco jako Gears of War - nadávat se dá na kdeco, ale celkový dojem je naprosto skvělý.
- .Nedostižná atmosféra
- .Fenomenální grafika
- .Působivé pohybové možnosti hlavního hrdiny
- .Zajímavý soubojový systém
- .Zábavné brázdění výšin
- .Řada dílčích nedostatků, nelogičností a paradoxů
- .Časem může přijít stereotyp
Upřímně
řečeno, do této hry jsem příliš nadějí nevkládal. Od prvního oznámení
sice vypadala setsakramentsky dobře, ale tématika středověku mi jakožto
historikovi-ignorantovi, potažmo fantasy ignorantovi, byla vždy zcela
volná, dokonce spíš i přímo odporná. Navíc má hru na triku Ubisoft, z
jehož produkce mě tradičně neoslovuje prakticky nic – Clancyovky jdou
zcela mimo mě, z Raymana udělali toto a nijak mě neoslovil ani znovuzrozený Prince.
Assassin's Creed jsem tak zkusil víceméně pouze ze zvědavosti, abych si
potvrdil, že hry od Ubisoftu mě opravdu nadchnout nedokáží a že chyby,
které hře v recenzích vytýkají světové magazíny, jsou skutečně ostudné.
Nakonec jsem u hry ale strávil několik desítek hodin, po nichž musím
částečně radostně a částečně zahanbeně zvolat: „Vše zapomenuto, Ubi!“
Jak
je asi patrné, hra mě doslova nadchla, a tak považuji za vhodné odbýt
si všechny zápory hned zkraje, abych se pak mohl věnovat tomu, co je na
hře vynikající. Takže asi takto, pokud jste četli nějaké zahraniční
recenze a podivovali se nad podivnými chybami, pak vězte, že vlastně
všechno je pravda, to se nedá popřít. Takže ano, náplň hry je po čase
jednotvárná, ano, dochází tam k poměrně dost nesmyslným situacím a ano,
párkrát mi hra i zatuhla, ovšem zde je potřeba poukázat na fakt, že
jsem nehrál prodejní ale recenzní verzi na novinářské verzi konzole.
Snad možná jen s výtkami na adresu soubojového systému bych nesouhlasil
– zdál se mi totiž velmi slušný a pro potřeby této hry prakticky
ideální.
Celkový vizuální dojem, to je jedna velká pastva pro oči.
Pokud bych měl jednotlivé chyby rozebrat podrobněji, úplně
nejvíce mě štvalo něco, co bych nazval jako „detekci konfliktů“. Jak
bude popsáno později, je potřeba zde
být co nejvíce nenápadný, čehož se dosahuje různými prostředky, přesto
ale po vás občas stráže vyjedou doslova nadzvukovou rychlostí. Člověk
by to ještě chápal třeba ve městě, kde se to dá „svalit“ třeba na to,
že si o vás jednotlivé hlídky řeknou, ale když projíždíte krajinou mezi
městy na koni a zjistíte, že pro bezpečný průjezd kolem stráží je
potřeba jet doslova krokem, pak to nepůsobí příliš dobře. Sranda je, že
stačí třeba i stát na místě v zorném poli strážců a pustit
„zpomalovací“ tlačítko, aniž byste se rozjeli, a už začne pípat varovný
signál. Vskutku divné. Podobných nedotažeností je ve hře docela dost,
ale přinejmenším v mém případě se ve výsledku jeví jako zcela nicotné.
Assassin's Creed totiž hned od prvních chvil na člověka
dýchne takovou atmosférou, že jsem si chvílemi připadal jako v nějakém
velkovýpravném filmu zpracovávajícím biblické
příběhy – možná je znáte, běží každé Vánoce v nočních hodinách poté, co
všechny televize v hlavním vysílacím čase protočí Troškovy nesmysly. I
když od prvních chvil vlastně ne. Začínáte totiž jako obyčejný barman,
kterého drží v laboratoři čistě jen proto, že z jeho DNA zkoumají
historické události. Váš předek byl totiž ve středověku nájemným vrahem
a z vaší DNA se vědátor se svou asistentkou snaží získat potřebná data
s odůvodněním, že právě do DNA se mimo jiné zapisuje i historie předků.
Laboratoř je naprosto odporná a to jak designem, tak i co se týče
grafického zpracování, ale až se po absolvování tutorialu dostanete
prostřednictvím speciálního výzkumného přístroje ve vzpomínkách konečně
do města, kde sídlí klan vašeho ultraprapředka, začne se blýskat na
lepší časy. Městečko sice taky není úplně z nejhezčích, ale alespoň
můžete obdivovat pohyby a celkovou propracovanost Altaira, což je právě
onen váš předek a ve skutečnosti pravý hrdina hry.
Až
splníte několik prvních úkolů stále ještě víceméně tutoriálového
ražení, dostanete se konečně mimo město, kde začnete zjišťovat, že
grafika hry bude asi opravdu hodně slušná. Skvělé scenérie střídají
jedna druhou a to ještě netušíte, kam až se vám zakutálejí oční bulvy v
okamžiku, kdy dorazíte do Damašku. Ztvárnění tohoto města je totiž tak
skvělé, že snad ani nelze popsat. Křivolaké uličky se zde kroutí v
neskutečných labyrintech plných lidí a stačí vyskákat na nějakou vyšší
budovu a získáte představu i o jeho rozloze. Mimochodem nádherných
výhledů si ve hře užijete do sytosti, jelikož jedním z elementů hry je
šplhání na vysoké věže, odkud se rozhlížíte a na základě toho
doplňujete mapu (ve skutečnosti je podrobnost mapy víceméně nepotřebná,
vystačíte s určením směru a navigací v rohu obrazovky) a zjišťujete,
kde se co děje, jinými slovy objevujete úkoly. Takováto města jsou
navíc ve hře tři, vedle Damašku ještě Jeruzalém a Acre (česky tuším
Akkra), přičemž právě pouze Acre mi připadalo poněkud méně atraktivní,
jelikož působí tak trochu jako
klasická
evropská představa středověkého města. Pokud se ale oprostím od
osobního vkusu, jsou všechna tři města jedním slovem fantastická.
Vedle měst a již výše naznačeného skvělého ztvárnění
hlavního hrdiny dokáže grafika ohromit i ztvárněním prostoru mezi
městy, zde nazvaného jako Království, a v neposlední řadě i skvělými
efekty. Nemáme teď na mysli nejrůznější „hi-tech shadery“ a podobné
věci, ale třeba velmi věrohodné ztvárnění stínů. To si takhle jdete
ulicí a najednou je celá scéna znatelně tmavší. Koukáte co se děje a
ono hle, to akorát mrak zastínil slunce. Po chvíli odpluje a zase se
rozjasní. Nebo si to třeba štrádujete po střechách a před očima se vám
mihne stín ptáka. Podíváte se nahoru a vidíte, že jste v blízkosti
věže, která slouží jako „rozhledna“. Návštěva těchto věží je jedním z
jakýchsi „miniúkolů“, přičemž ty, kde jste ještě nebyli poznáte vedle
mapy i podle toho, že kolem ní krouží orel. Grafice se dají vytknout
občasné záškuby, které ale nemají na hratelnost žádný vliv, třeba i
občasné prolínání
polygonů nebo ne zrovna dokonalé chování splývavých oděvů „civilistů“ v
ulicích, ale celkový vizuální dojem, to je jedna velká pastva pro oči.
A na rozdíl od mnoha zahraničních recenzentů si nemyslím, že by na tom hratelnost byla hůře. Jistě, různých typů nepovinných úkolů mohlo více, a to i podstatně, takže po takových čtyřech epizodách přijde pocit, že to je pořád to samé, ale ani po této době se mi hraní Assassin's Creed nepřejedlo. Úkoly zde totiž fungují tak trochu jen jako doplněk k procházkám městy. Splníte úkol, odemknou se další a než k nějakému novému dojdete, tak se kocháte krásami města či jeho okolí, zkoušíte nejrůznější věci a po chvíli jen tak mimochodem splníte další úkol, na který cestou narazíte. Jasně, nefunguje to úplně přesně takto, ale spíše je výstižnější tento popis, než že by se jednalo o ukrutnou honbu za plněním misí, i když i tímto způsobem se zde dá hrát. Hru si tím ale pravděpodobně dost zhnusíte, takže nedoporučujeme.
Díky promyšlenému bojovému systému se totiž rozhodně nejedná o nějakou sekanici, ale boje jsou zde vedeny naopak s velkým rozmyslem.
A
co že je náplní zdejších misí? Po všem možných masivních preview asi
jen málokoho překvapí, že hlavním cílem je zavraždit nepohodlné osoby,
které nějakým způsobem škodí celé společnosti. Není to ale o tom, že u
něj zazvoníte u dveří a až vám otevře, tak ho zapíchnete. Každá úkladná
vražda si totiž žádá přípravu. Po příchodu do města, respektive do
některé z jeho nově přístupných čtvrtí tak je potřeba nejprve zmapovat
situaci, to znamená vylézt na „rozhlednu“ a podívat se kolem. Poté se
vám na mapce objeví i ostatní věže plus pozice spřátelené „kanceláře“,
kde naberete úvodní informace, kde hledat člověka, po němž jdete,
případně pár dalších úkolů jako například pomoc některému z obyvatel
metropole. Z úkrytu se vydáte zpět do ulic města, případně na jeho
střechy, a jdete zjišťovat další info ohledně vaší budoucí oběti, jako
například, kde se kdy vyskytuje, případně kde má svou rezidenci a
podobně. To se děje jednak prostřednictvím odposlechů, kdy si sednete
na lavičku a posloucháte, co si vyprávějí lidé, kteří o vašem cíli něco
vědí, a jednak
prostřednictvím
kapesních krádeží, kdy nejprve opět vyslechnete rozhovor a poté
sledujete jednoho z dvojice, abyste mu následně vytáhli z kapsy
potřebný dokument. Tato přípravná fáze je asi nejzábavnější částí celé
mise, jelikož si při ní projdete město, splníte nějaké ty vedlejší
úkoly a celkově vás nic nenutí někam spěchat.
Pak následuje samotný akt úkladné vraždy, kterou je sice potřeba lehce promyslet, abyste se k oběti dostali do potřebné blízkosti a pozice tak, aby se práce zdařila, ale víceméně se jedná spíše o jakýsi druh rutiny. Prolitím krve to ale ještě nekončí, protože vražda na veřejnosti vždy vzbudí dostatek pozornosti jak u civilního obyvatelstva, tak u stráží, a proto je potřeba ještě utéct a skrýt se opět v prostředí „kanceláře“.
V tomto případě, ostatně stejně jako v případech, kdy vás
stráže pronásledují v průběhu první fáze mise, je asi nejlepším řešením
útěk na střechy. Na ně umí Altair vyšplhat
velmi obratně a ladně a to víceméně kdekoliv. Zdejší domy jsou totiž
ztvárněny tak, že lezení po různých římsách, výklencích či oknech zde
působí naprosto přirozeně, a i proto tedy budete s největší
pravděpodobností trávit většinu času nad úrovní ulic. S minimálně
stejnou nonšalancí je totiž ztvárněno i přeskakování z jedné střechy na
druhou a pohybové vlastnosti Altaira vůbec jsou značnou lahůdkou. Umělá
inteligence nepřátel ale není z nejhorších, a tak ani na střechách
nebudete mít vyhráno, protože tam za vámi pronásledovatelé dokáží
vyšplhat rovněž. Záchranou jsou pak například jakési podivné boudičky
na střechách, do nichž je možné se schovat, pokud jste mimo zorné pole
pronásledovatelů. Působí sice dost divně, že mnohdy nepřátelé doběhnou
až k boudě, do níž jste vlezli, a nenapadne je podívat se dovnitř, ale
na druhou stranu je to holt jedna ze skrýší, tak tímto způsobem holt i
funguje. Navíc je dobře vidět, takže se dá i při rychlém úprku nějaká
najít, a proto tuto částečnou „demenci“ nepřátel přehlížím.
Dost
míst pro úkryt skýtají ale i ulice, kde je možné zalézt například do
kupy slámy, která zároveň slouží i jako „přistávací plocha“ pro sestup
z vysoko položených míst. Altair vystřihne z výšky několika desítek
metrů ukázkovou šipku přetočenou následně do neúplného salta, a vy tak
nemusíte dolů zdlouhavě sestupovat vlastními silami. Vedle slámy zde
pak je možné ukrýt se na lavičce mezi sedícími lidmi nebo se díky
bílému ohozu přimotat i ke skupince modlících se mnichů. Modlení ale
můžete předstírat i samostatně, ale v tomto případě se jedná spíše o
prostředek pro snížení pozornosti stráží. A jako poslední pomoc při
útěku jsou zde skupinky jakési domobrany. Pokud na ulici uvidíte
stráže, kterak obtěžují některého z občanů, asi nebudete dlouho váhat a
vydáte se mu s mečem na pomoc. Poté, co všechny otravné vojáky
vyvraždíte, se vám dostane děkovné řeči a poblíž se objeví skupinka
mužů, která pak následně v případě potřeby zdrží vojáky, kteří po vás
půjdou. Na první pohled špatné je, že mniši i domobrana jsou stále na
stejných místech, ale na
stranu
druhou je díky tomu máte označeny v mapě, což se při útěku hodí víc než
hodně, zejména proto, že víte, kterým směrem se ve spleti ulic máte
vydat. V ideálním případě to pak vypadá tak, že proběhnete kolem
„chlapů na vaší straně“, kteří zdrží vojáky ve vašich patách. Tím se
jim ztratíte z dohledu a upalujete k nejbližším mnichům, kde „splynete
s davem“ a protivníci vás již nenajdou.
Z toho nám ale tak nějak vyplývá, že slibované „davové
scény“ se zase až tak nekonají. Když pomáháte lidem v nouzi, objeví se
skupinka domobrany nebo mniši, ale že by se město vyloženě postavilo na
vaši stranu, toho jsme si tedy zrovna moc nevšimli. Navíc vás spíše
naopak budou štvát žebráci, kteří se vám za každou cenu budou stavět do
cesty, a blázni, kteří do vás strkají, když kolem nich procházíte.
Naštěstí je ale snadno poznáte již podle vzhledu, takže je mnohdy
zvládnete obejít větším obloukem. Tímto obloukem se pak dostáváme k
prakticky jedinému záporu grafického zpracování a sice ke skutečnosti,
že civilní obyvatelstvo nepobralo příliš mnoho
typů postav a obličejů, takže není žádnou výjimkou, že potkáte na ulici
chlapíka a po deseti metrech chůze potkáte jiného, který ale vypadá
úplně stejně jako ten předchozí. Při množství lidí v ulicích je asi
jedinečnost postav zcela vyloučena, ale přesto mohli autoři do hry
vsadit o něco více modelů.
Když dojde na akci, máme zde další hojně kritizovaný
element, jenž si ale osobně nemohu vynachválit. Díky promyšlenému
bojovému systému se totiž rozhodně nejedná o nějakou sekanici, ale boje
jsou zde vedeny naopak s velkým rozmyslem. Nepostradatelnou věcí,
zejména v okamžiku, kdy čelíte většímu počtu protivníků, je krytí.
Údery jsou vedeny rozumnou rychlostí, takže těžkým mečem nemůžete mávat
jako párátkem, přičemž ale i zde je možné vytvářet rychlá komba. Pokud
v okamžiku, kdy váš meč narazí na ten soupeřův, stisknete znovu
tlačítko pro úder, Altair plynule naváže dalším seknutím. Příjemné je,
že není nutné, aby každá rána ťala přímo do živého, protože protivníka
lze několika údery i přes kryt rozhodit, případně
povalit a následně ho dodělat. Pro tyto účely jsou zde výpady rychlé,
ale slabší, a silné, ale pomalejší, a k tomu je možné ještě protivníka
uchopit neozbrojenou rukou a někam s ním mrštit. V boji proti přesile
se ale nejvíce uplatní protiúdery, kdy držíte kryt a ve správném
okamžiku výpadu soupeře stisknete úder. Následuje velmi efektní
přiblížená animace kontrovací techniky, v níž Altair nepřátele
propichuje, zařezává a nebo jim dá třeba jen herdu do zubů. Jistě,
časem se to naučíte a stane se z toho opět tak trochu rutina, zvláště
když ke konci hry přibývá soubojů i protivníků, ale přesto mě to bavilo
až do samého konce.
Předchozí odstavec popisoval boj s mečem, ale jsou zde i
nějaké ty zbraně na delší vzdálenosti a především pak skryté ostří na
levé Altairově ruce. To sice využijete ponejvíce při vraždění cílů
misí, ale dát si občas nějakou popravičku osamoceného vojáka na střeše,
k němuž se přiblížíte zezadu, to má rovněž své kouzlo. Ale dojde i na
čisté pěsťovky. V některých úkolech je totiž potřeba vyposlechnout si
nějakého člověka a poté ho sledovat někam na odlehlé temné místo, kde
mu pěstí nakládáte tak dlouho (zhruba tři rány), než vám vyklopí
potřebné informace. Těžko sice hádat, proč ho musíte mlátit ručně, když
ho nakonec stejně automaticky zabijete, ale je jasné, že kdybyste ho
napoprvé hned zapíchli, asi byste se toho moc nedozvěděli :-).
|
O dech beroucí grafice již nemá příliš smysl psát, ale
zmínka o zvucích rovněž nesmí chybět. Jedná se totiž o další „zápor“
hry. Zvuky i nevtíravá hudba jsou naprosto v pohodě, ale „slabinou“ je
dabing. Ten je sice rovněž maximálně v pohodě, ale je příliš dnešní.
Zdálo se mi, že postavy mluví příliš současným jazykem, což mi při
nádherně dobovém dojmu z celé hry připadá trochu škoda. V případě
extrémní dokonalosti si totiž představuji, že by se ve hře mluvilo
jazykem, kterým se v dané oblasti v daném čase mluvilo doopravdy, a
angličtina by zde byla přítomna pouze ve formě decentních titulků.
Takový mix jazyků v Jeruzalémě, to by zkrátka muselo být dokonalé
(i když zdá se mi, že jsem zde zaslechl němčinu?). Zdejší postavy sice
zhusta mluví s přízvukem, ale když si představím, jak skvělý by byl
dojem s dabingem v originále, tak mě to zase až tak neuspokojuje. Holt,
s jídlem roste chuť.
Celkově je toho tedy docela hodně, co lze této hře vytknout, ale každá jednotlivá chyba se v kontextu celé hry jeví jako naprosto malicherná. Assassin's Creed totiž disponuje slušnou hratelností okořeněnou navíc tak autentickým „feelingem“, že se ještě několikrát v duchu budu muset omluvit za Ubisoftu, že jsem se odvrátil od víry v to, že i on dokáže ještě stvořit hru, která mě bude maximálně bavit a pohltí mě nepřetržitě na několik dní. Takže ještě jednou: ano, hra není příliš pestrá, co se týče úkolů a postupem času se stává lehce stereotypní a ano, vznikají zde mnohdy značně paradoxní situace. Ale celkově má tato hra tak masivní náboj a atmosféru, že všechny zdejší nedostatky zkrátka musí být odpuštěny. Dokonce jsem dopadl tak „potupně“, že náš redakční historik teď čelí lavině mých dotazů na dobové reálie a souvislosti. Mimochodem, pomalu začíná dávat dohromady článek, v němž se podívá na historickou věrohodnost Assassin's Creedu a podobné „věci okolo“. Pro mě osobně je pak tato hra největším překvapením tohoto roku a v letošním osobním žebříčku ji řadím hned za Bioshock.